Wszystkie punkty NPP i NPO funkcjonują w formie hybrydowej tzn. porady udzielane są w punkcie lub z użyciem środków komunikowania się na odległość.

Zapisy przyjmowane są:

- telefonicznie pod nr tel. 32 776-30-31 w godzinach pracy urzędu lub

- elektronicznie poprzez email npp@umtychy.pl lub poprzez stronę np.ms.gov.pl

- osobiście w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Miasta Tychy, al. Niepodległości 49.

Dyżury specjalistyczne z zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego i nieodpłatnej mediacji na terenie województwa śląskiego.  

Gdzie i kiedy można skorzystać ze wsparcia?

 

Lp.

Rodzaj punktu

Adres punktu

Dni i godziny dyżurów

Mediacja

1.

Punkt nieodpłatnej pomocy prawnej prowadzony przez Okręgową Radę Adwokacką w Katowicach

Wielofunkcyjny Budynek Usługowy „Balbina Centrum”

ul. Barona 30,

lokal nr 212 piętro I

od poniedziałku do piątku

900 - 1300 *

 

 

 

 

mediator dostępny w każdy czwartek 

 

 

 

 

 

 

2.

Punkt nieodpłatnej pomocy prawnej prowadzony przez Okręgową Izbę Radców Prawnych w Katowicach

Ośrodek Interwencji Kryzysowej

ul. Nowokościelna 27

od poniedziałku do piątku 1300 - 1700*

3.

Punkt nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego

prowadzony przez organizację pozarządową

Wielofunkcyjny Budynek Usługowy „Balbina Centrum”

ul. Barona 30,

lokal nr 212 piętro I

od poniedziałku do piątku

1330 - 1730*

 

mediator dostępny od wtorku do piątku 

4.

Punkt nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego prowadzony przez organizację pozarządową

ul. Grota Roweckiego 42
p. 327

od poniedziałku do piątku

800 - 1200*

 

mediator dostępny w każdy dzień 

5.

Punkt nieodpłatnej pomocy prawnej prowadzony przez organizację pozarządową

ul. Grota Roweckiego 42
p. 327

od poniedziałku do piątku

1230 - 1630*

 

mediator dostępny w każdy dzień 

*z wyłączeniem dni, o których mowa w art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (Dz. U. z 2020. poz. 1920).

Wszystkie punkty są dostosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami.

Szczególne zasady udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego podczas stanu epidemii COVID -19.

  1. Wszystkie punkty działają w trybie hybrydowym, to znaczy, że porady mogą być udzielane stacjonarnie oraz za pomocą środków porozumiewania się na odległość.

  2. Zapisów dokonuje się od poniedziałku do piątku, w godzinach pracy urzędu, przede wszystkim telefonicznie pod numerem 32 776 30 31.

  3. Można zapisać się także:

    - elektronicznie poprzez wysłanie wiadomości na adres email: npp@umtychy.pl lub poprzez stronę np.ms.gov.pl.

    - osobiście w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Miasta Tychy, al. Niepodległości 49.

  4. Pracownik dokonujący zapisu przekazuje dane osoby zainteresowanej poradą na odległość w postaci inicjałów i numeru telefonu – radcy prawnemu, adwokatowi lub doradcy obywatelskiemu pełniącemu dyżur poprzez system teleinformatyczny. W przypadku porady stacjonarnej przekazywane są wyłącznie inicjały.

  5. W przypadku porady udzielanej na odległość, wykonawca pełniący dyżur wykonuje kontakt telefoniczny na wskazany numer telefonu.

  6. Porady udzielane są według kolejności zgłoszeń, z wyjątkiem kobiet w ciąży, które przyjmowane są poza kolejnością.

  7. W przypadku porad stacjonarnych, w czasie epidemii, konieczne jest działanie w reżimie sanitarnym, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

  8. Na terenie punktów nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego obowiązuje zasada zakrywania ust i nosa oraz dezynfekcja rąk.

  9. W punkcie nie może przebywać osoba z objawami choroby zakaźnej.

  10. Osoby przebywające na kwarantannie mogę uzyskać pomoc jedynie za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość.

 NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA I OBYWATELSKA DLA CUDZOZIEMCÓW

POMOC CUDZOZIEMCOM

Lp. Miejscowość Adres Dzień tygodnia Język Godziny Telefon
1. Lędziny Lędzińska 24 Poniedziałki angielski i rosyjski 13.00 - 17.00 + 48 32 226 91 18
2. Katowice Krakowska 138  Czwartek rosyjski i ukraińsk 16.00-20.00 +48 32 259 37 36

 

  


Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatnej poradnictwo obywatelskie przysługują osobie uprawnionej, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą innych osób w ciągu ostatniego roku.

 W okresie funkcjonowania punktów w formie bezpośredniego udzielania porad (poza okresem trwania stanu epidemii) osoba uprawniona, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Oświadczenie to składa się osobie udzielającej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczącej nieodpłatne poradnictwo obywatelskie. Osoba korzystająca z nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą innych osób w ciągu ostatniego roku składa oświadczenie dotyczące pomocy de minimis oraz wniosek o jej udzielenie. Dokumenty te należy przesłać do Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia Urzędu Miasta Tychy (dopiero po ich sprawdzeniu  weryfikacji możliwe będzie zapisanie osoby na poradę prawną).

Informujemy, że:
- pomoc publiczna jest monitorowana i obejmuje gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji o udzielanej pomocy publicznej, w szczególności o jej rodzajach, formach i wielkości oraz przestrzeganie krajowego limitu skumulowanej kwoty pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
- dane beneficjentów korzystających z pomocy są publikowane w sprawozdaniach udostępnione na stronie internetowej Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W związku z tym, aby uzyskać pomoc beneficjent zobligowany jest podać dane niezbędne do sporządzenia sprawozdania (tj.: NIP, nazwę, podstawę prawną udzielenia pomocy, dzień udzielenia pomocy, wielkość przedsiębiorcy, informacje o siedzibie firmy, miejscu zamieszkania i rodzaju prowadzonej działalności, wartość pomocy, formę oraz przeznaczenia pomocy).
Na podstawie zgromadzonych danych zostanie wydane zaświadczenie o skorzystaniu z pomocy de minimis.
- pomoc publiczna przyznana niezgodnie z zasadami rynku wewnętrznego oraz pomoc wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem podlega zwrotowi w postaci kwoty stanowiącej równowartość udzielonej pomocy de minimis wraz z odsetkami.

Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty.

Z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej kolejności udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Kobiecie, która jest w ciąży, udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się poza kolejnością. Prowadząc rejestrację zgłoszeń, dąży się do równomiernej rejestracji zgłoszeń osób uprawnionych odpowiednio do dyżurów w punktach nieodpłatnej pomocy prawnej lub punktach nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.

Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się, może być udzielana nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, także poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość.

OPINIA PO UDZIELONEJ PORADZIE

Możliwość wyrażenia opinii na temat przeprowadzonej porady prawnej:

Po udzielonej poradzie prawnej osoba uprawniona może anonimowo wyrazić swoją opinię na temat udzielonej jej porady wypełniając tzw. "Kartę Pomocy B".

Ww. opinię można:

- wrzucić do zamkniętej, nieprzezroczystej urny znajdującej się w punkcie poradnictwa,

- przekazać ją drogą elektroniczną bezpośrednio do urzędu (e-mail: npp@umtychy.pl),

- osoby ze szczególnymi potrzebami, o których mowa w art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, mogą przekazać opinię o udzielonej pomocy także listownie lub ustnie pod numerem telefonu: (32) 776 34 59 (pon.- pt. w godz. 7.30 do 14.30).

  • poinformowanie osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym,  o przysługujących jej uprawnieniach lub o spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym
  • wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego,
  • sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pisma w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym,
  • nieodpłatną mediację,
  • sporządzenie projektu pisma o zwolnienie z kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.

 

 - działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji,

- nieodpłatne poradnictwo obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego,

- nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje również nieodpłatną mediację.

Osoba prowadząca postępowanie mediacyjne:

  • poinformuje Cię o możliwości skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów
  • wspólnie z Tobą przygotuje projekt umowy o mediację lub wniosek o przeprowadzenie mediacji
  • wspólnie z Tobą przygotuje projekt wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie karnej
  • przeprowadzi mediację
  • udzieli pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem

Nieodpłatna mediacja nie obejmuje spraw, w których:

  • sąd lub inny organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub postępowania mediacyjnego
  • zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.

Ustawa przewiduje realizację działań z zakresu edukacji prawnej zmierzających do zwiększenia świadomości prawnej społeczeństwa.  Zadania te są realizowane przez organizacje pozarządowe w ramach umowy na prowadzenie punktu poradniczego.

Edukacja prawna obejmuje działania edukacyjne zmierzające do zwiększenia świadomości prawnej społeczeństwa, dotyczące w szczególności upowszechniania wiedzy o:

  • prawach i obowiązkach obywatelskich;
  • działalności krajowych i międzynarodowych organów ochrony prawnej;
  • mediacji oraz sposobach polubownego rozwiązywania sporów;
  • możliwościach udziału obywateli w konsultacjach publicznych oraz procesie stanowienia prawa;
  • dostępie do nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.

Poniżej zamieszczamy linki z materiałami przygotowanymi przez dwie organizacje pozarządowe, które w Tychach realizują zadanie publiczne.

ULOTKI

     

   

PORADNIKI

   

Informator o mediacji

     
  

 

 

E-INFORMATOR

 

E-PORADNIKI PRAWNE

   

E-PLANSZE

   

   

  

  • Stowarzyszenie "Sursum Corda"

KALENDARZ NA ROK 2022>> 

E-BIULETYN>>

ARTYKUŁY TEMATYCZNE>>

Projekty pism i wniosków>>

Porady prawne i opinie>>

Materiały informacyjne z poprzednich lat>>

W dniu 1 stycznia 2022 roku w ramach systemu nieodpłatnej pomocy uruchomiony został projekt punktów specjalistycznych, w których odbywają się dyżury specjalistyczne w dedykowanych punktach w całej Polsce.

Jeżeli potrzebujesz porady specjalisty z jednej ze wskazanych na liście dziedzin, możesz zarejestrować się na wybrany dyżur specjalistyczny - niezależnie od swojego miejsca zamieszkania.

Jeżeli nie możesz skorzystać z porady stacjonarnie – umów się na wizytę zdalną (czyli przy użyciu środków porozumiewania się na odległość takich jak telefon lub komunikator internetowy). Lista wspomnianych dziedzin i punktów została dodana w załączniku.

W celu umówienia wizyty możesz skorzystać ze strony do zapisów, lub odszukaj na stronie internetowej właściwego powiatu numer do zapisów telefonicznych albo odpowiedni adres e-mail.

Aktualną listę dyżurów specjalistycznych na rok 2022 znajdziesz na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości.

MODUŁ Z INFORMACJAMI PRAWNYMI>>

INFORMATOR DOT. SYSTEMU NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ, PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO I MEDIACJIzawieraja zasady i możliwości korzystania z punktów NPP i NPO przez uchodźców, wraz z odnośnikiem do strony rejestracji oraz wykazu wszystkich punktów w Polsce, specjalizujących się w prawie cudzoziemców, gdzie udzielana jest nieodpłatna pomoc w j. ukraińskim, rosyjskim lub angielskim wersja    dostępna.

 

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Treść polityki prywatności, a także informacje o tym, w jaki sposób przetwarzamy Twoje dane osobowe w Urzędzie Miasta Tychy oraz jakie masz związane z tym prawa znajdziesz tutaj. Kontynuowanie przeglądania naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza, że akceptujesz stosowanie plików cookies.