Portal Internet
Chcesz sprawdzić, czy w wybranej lokalizacji jest dostępny internet lub zgłosić potrzebę dostępu do internetu? Te i inne sprawy możesz sprawdzić i załatwić na stronie Ministerstwa Cyfryzacji - internet.gov.pl
Minister Cyfryzacji z dniem 1 stycznia 2023 roku uruchomił portal INTERNET.GOV.PL – usługę, dzięki której każdy może:
- sprawdzić, czy w wybranej lokalizacji jest dostępny szerokopasmowy internet i jacy operatorzy go oferują;
- zgłosić potrzebę dostępu do internetu;
- zgłosić pustostan, czyli budynek, w którym nie jest potrzebny dostęp do internetu;
- dowiedzieć się o planowanych rozbudowach sieci szerokopasmowej.
Dodatkowo system jest stale aktualizowany – duże podmioty zasilają go danymi raz w tygodniu, przedsiębiorcy z sektora MŚP – raz w miesiącu. Także raz w miesiącu aktualizowane są informacje o wszystkich planach inwestycyjnych.
INTERNET.GOV.PL jest narzędziem przeznaczonym również dla samorządów. Samorząd, w szczególności Gminy, są pierwszym miejscem, w którym mieszkańcy szukają informacji o infrastrukturze telekomunikacyjnej i inwestycjach szerokopasmowych. Problem w tym, że jak dotąd Samorządy same tych informacji nie posiadały, a ich zebranie nie było łatwe. Teraz są dostępne nawet bez logowania w INTERNET.GOV.PL
Za pośrednictwem systemu twórcy informują także o punktach adresowych, które zostaną objęte szybkim internetem w ramach projektów dofinansowanych ze środków Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Krajowego Planu Odbudowy albo z Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy. Dzięki temu można zapoznać się m.in. z szacowanym kosztem doprowadzenia szybkiego internetu do pojedynczych budynków, który w części będzie współfinansowany ze środków publicznych, a w części przez samych operatorów.