Edukacja zdrowotna w tyskich szkołach
Od 1 września 2025 r. w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych w całej Polsce wprowadzono nowy, nieobowiązkowy przedmiot – edukację zdrowotną. Ma on pomóc uczniom świadomie dbać o zdrowie fizyczne i psychiczne, rozwijać dobre nawyki i uczyć odpowiedzialności za siebie i innych.
Edukacja zdrowotna to przedmiot, którego celem jest wyposażenie dzieci i młodzieży w wiedzę, umiejętności i postawy potrzebne do dbania o zdrowie w jego różnych wymiarach: fizycznym, psychicznym, społecznym, środowiskowym i cyfrowym. Obejmuje nie tylko treści medyczne czy biologiczne, ale także zagadnienia związane z emocjami, relacjami i dobrostanem. Uczy podejmowania świadomych decyzji zdrowotnych, promuje aktywność fizyczną i zdrowe odżywianie, zwraca uwagę na profilaktykę uzależnień i bezpieczeństwo w internecie.
W Tychach zajęcia prowadzone są w klasach IV–VIII szkół podstawowych w wymiarze jednej godziny tygodniowo, przy czym w klasie VIII tylko w pierwszym semestrze. W szkołach ponadpodstawowych edukacja zdrowotna realizowana jest w klasach I–III w wymiarze jednej godziny tygodniowo przez dwa lata. Według danych otrzymanych z Miejskiego Centrum Oświaty, w tyskich szkołach podstawowych z przedmiotu wypisano 3488 uczniów, co stanowi 55% wszystkich uprawnionych, natomiast w szkołach ponadpodstawowych zrezygnowało z niego 3184 uczniów, czyli aż 94% ogółu uprawnionych.
Wśród uczniów tyskich publicznych szkół podstawowych są klasy, w których wszyscy uczniowie – cały rocznik – nie uczęszczają na zajęcia edukacji zdrowotnej. Natomiast w jednej ze szkół na poziomie klasy VI na zajęcia edukacji zdrowotnej zapisanych jest 95% uczniów (18 z 19 uczniów). Wśród publicznych szkół ponadpodstawowych w Tychach jest placówka, w której żaden uczeń nie uczęszcza na ten przedmiot.
Zajęcia edukacji zdrowotnej w Tychach prowadzi 81 nauczycieli. W roku szkolnym 2025/2026 w arkuszach organizacyjnych szkół zaplanowano na niego łącznie 274 godziny lekcyjne.
Choć zainteresowanie przedmiotem na początku jest ograniczone, warto pamiętać, że to przedmiot nowy i dobrowolny. W przyszłości, wraz z upowszechnieniem materiałów dydaktycznych i doświadczeń szkół, udział uczniów w edukacji zdrowotnej może się zwiększać. Celem zajęć pozostaje rzetelna, spokojna edukacja o zdrowiu – z naciskiem na praktyczne umiejętności, empatię i dobrostan młodych ludzi.