Kolażowa linia w konkursie „Śląska Rzecz”
Miasto Tychy wystartowało w jubileuszowej, 20. edycji konkursu „Śląska Rzecz” w kategorii grafika użytkowa. W tym roku Tychy zgłosiły do konkursu identyfikację graficzną i linię gadżetów promocyjnych oraz wizerunkowych z kolażami autorstwa tyskiej artystki Agnieszki Seidel-Kożuch. Projekty zostały nominowane do nagrody oraz uzyskały kwalifikację do wystawy pokonkursowej i katalogu.
Tychy od A do Z, opowieść o mieście, która inspiruje nie tylko tyszan
Konkurs „Śląska Rzecz” promuje dobre praktyki w lokalnym śląskim designie. Co roku konkurencja jest spora, a zgłaszane do konkursu projekty prezentują wysoki poziom. Do konkursu można zgłaszać prace w pięciu kategoriach: produkt, grafika użytkowa, usługa, wystawiennictwo, mała architektura. Projekty są każdorazowo oceniane za innowacyjność rozwiązań, zrównoważony rozwój, dostrzeżenie potrzeb użytkowników (w tym osób starszych i niepełnosprawnych), proces projektowy, funkcjonalność i ergonomię, jakość wykonania, użyte materiały oraz estetykę.
Uroczyste ogłoszenie wyników 20. edycji konkursu odbyło się 26 czerwca br. podczas gali na terenie Wzgórza Zamkowego w Cieszynie. Wystawę nagrodzonych i wyróżnionych prac, będzie można oglądać w tym miejscu do 14 września 2025 roku. Tyskie projekty uzyskały kwalifikację do wystawy pokonkursowej i katalogu.
Kolażowa linia
Prace nad tyską identyfikacją rozpoczęły się w 2021 roku i były zaplanowane na kolejne lata, jako wieloetapowy projekt artystyczny, będący opowieścią o tożsamości miasta widzianej przez pryzmat kolażu. Do współpracy zaproszono Agnieszkę Seidel-Kożuch – artystkę, graficzkę i fotografkę, a przede wszystkim rodowitą tyszankę.
Punktem wyjścia było stworzenie fotograficznej bazy – zbioru ujęć oddających charakter miasta. Ze zdjęć powstały prace, które trafiły do folderu promującego miasto, a następnie na plakaty, nośniki reklamowe, a także na promocyjne gadżety miejskie.
Kolejnym etapem było przeniesienie tych kolaży do filmu – ruchomego obrazu, który oddałby ich charakter w jeszcze pełniejszej formie. Materiał powstał we współpracy z zespołem Hole Films, z wykorzystaniem nowoczesnych technik filmowych i precyzyjnej postprodukcji graficznej i kolorystycznej oraz ręcznej animacji ponad kilku tysięcy klatek.
„Tychy od A do Z” to projekt, który żyje i rozwija się dalej. Najnowsze dzieło to zestaw gadżetów „Maluch z Tychów”, będących elementem miejskiej wyprawki dla nowo narodzonych tyszan.
Warto dodać, że torby i koszulki z kolażowymi grafikami, będzie można nabyć na Święcie Miasta (28 i 29 czerwca br.) w namiocie promocyjnym „Tychy od A do Z”.