5 stycznia 2018 14:03

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, w najbliższy wtorek, 9 stycznia, zostanie wprowadzona pierwsza istotna zmiana organizacji ruchu. Wówczas zostanie całkowicie zamknięty przeszło kilometrowy odcinek ul. Turyńskiej.

Zmiany na Turyńskiej

W grudniu na ul. Turyńskiej w rejonie przejścia dla pieszych przy halach fabryki FCA zakończyła się budowa tymczasowego ronda. Od wtorku, 9 stycznia, będzie ono wykorzystywane, jako objazd.

Przekierowywanie ruchu planowane jest w godzinach od 9:00 do 11:00. Tym samym zostanie całkowicie zamknięty przeszło kilometrowy odcinek ul. Turyńskiej pomiędzy budowanym rondem, a skrzyżowaniem DK44 z ul. Kościelną i Główną. Obie te ulice - Kościelna i Główna - a także ulica Mysłowicka również mają być wyłączone z ruchu z tym, ze wyłącznie od strony drogi krajowej.

Kierowcy jadący w stronę Oświęcimia będą poruszać się ul. Oświęcimską aż do wysokości istniejącego ronda na skrzyżowaniu ulic Serdecznej i Oświęcimskiej, gdzie skręcą w wewnętrzną drogę prowadzącą do fabryki FCA. Tak dostaną się na tymczasowe rondo i powrócą na trasę DK44. Odjazd dla kierowców jadących w stronę Mikołowa odbywać się będzie dokładnie tym samym torem, z tym że w przeciwnym kierunku (tymczasowe rondo, wewnętrzna droga do fabryki FCA, rondo Serdeczna-Oświęcimska, ul. Oświęcimska).

To bardzo istotna zmiana organizacji ruchu, która ma obowiązywać nawet dłużej niż rok. W tym czasie prowadzona będzie budowa nowego bezkolizyjnego węzła.

Dodatkowo sugerowane są trasy alternatywne. Do Oświęcimia można dojechać DK1 i dalej S1 w kierunku Dąbrowy Górniczej i skręcając na pierwszym węźle w prawo do Lędzin i Bierunia, a w kierunku Tychów poprzez istniejące rondo w stronę ul. Serdecznej i dalej przez tereny przemysłowe i ul. Towarową do DK1 lub centrum.

Po remoncie

Nowy węzeł docelowo połączy DK44 z ulicami Mysłowicką, Kościelną i Główną, a także rozdzieli ruch lokalny od tranzytowego. Zapewni on sprawne połączenie z przedsiębiorstwami zlokalizowanymi w podstrefie tyskiej KSSE oraz dzielnicami: Urbanowice, Jaroszowice i Wygorzele a także Gminą Bieruń, oddzielając ruch tranzytowy (który zostanie poprowadzony górą obiektu), od ruchu lokalnego - ten odbywać się będzie dołem, po dwóch dużych rondach. W ramach inwestycji częściowej przebudowie ulegną także ulice: Główna, Oświęcimska, Kościelna, Mysłowicka, Miła, Pogodna, Długa.

W ramach modernizacji tyskiego fragmentu krajowych „czwórek” wymieniona zostanie nawierzchnia drogi na przeszło 2,5-kilometrowym odcinku. Jego początek znajduje się bezpośrednio za węzłem DK44 z DK1 w dzielnicy Tychy - Urbanowice, a koniec na wysokości ul. Turyńskiej w rejonie fabryki FCA. Oprócz wymiany nawierzchni, po obu stronach drogi powstanie chodnik wraz ze ścieżką rowerową od strony południowej. Zaprojektowano także dwa przejścia podziemne: jedno w rejonie ul. Kościelnej, drugie przy ulicy Długiej. Inwestycja ograniczy negatywne oddziaływanie na środowisko i mieszkańców, bowiem wzdłuż części modernizowanego odcinka - w obszarze węzła, staną ekrany akustyczne.

Unijny projekt

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Poziom dofinasowania wynosi 85% wydatków kwalifikowanych. Aktualnie koszty całej inwestycji prognozowane są na około 132 mln. zł. Same roboty budowalne, za które odpowiada wybrana w drodze przetargu firma Eurovia Polska S.A., szacowane są na około 100,00 mln. zł. Planowo inwestycja ma być gotowa do końca 2019 roku. 

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Treść polityki prywatności, a także informacje o tym, w jaki sposób przetwarzamy Twoje dane osobowe w Urzędzie Miasta Tychy oraz jakie masz związane z tym prawa znajdziesz tutaj. Kontynuowanie przeglądania naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza, że akceptujesz stosowanie plików cookies.