5 sierpnia 2014 15:27

Dobiegają końca prace przy budowie dworca dla autobusów i trolejbusów przy dworcu kolejowym w Tychach. Podróżni będą mogli z niego korzystać od najbliższego poniedziałku - 11 sierpnia.

To nie był mały lifting, ale gruntowna modernizacja, dawna pętla autobusowa przy dworcu PKP została całkowicie przebudowana.

- Powstało tam sześć równoległych stanowisk dla komunikacji miejskiej, lokalnej i dalekobieżnej – dwa pierwsze stanowiska przeznaczone będą dla trolejbusów, trzy kolejne dla autobusów MZK, szóste dla linii dalekobieżnych. Każde stanowisko jest zadaszone i zostało wyposażone w ławki, gabloty i tablice cyfrowe, na których będą wyświetlane informacje o najbliższych odjazdach – wylicza Mieczysław Podmokły –z-ca prezydenta Tychów ds. infrastruktury.


Osobna tablica została zamontowana w głównej hali dworca PKP, pasażerowie będą mogli sprawdzić na niej nie tylko godziny odjazdów najbliższych autobusów i trolejbusów, ale też pociągów. W najbliższym czasie w pobliżu dworca ma także stanąć infokiosk.

 

- Prosimy mieszkańców, by uważnie śledzili informacje o godzinach i miejscu odjazdów autobusów i trolejbusów. Do tej pory trolejbusy odjeżdżały z przystanku przy ulicy Andersa, a autobusy podjeżdżały pod sam dworzec - na pętle.  11 sierpnia dotychczasowa lokalizacja ulegnie zmianie – mówi Andrzej Ochman, dyrektor Miejskiego Zakładu Komunikacji w Tychach.

Od poniedziałku trolejbusy odjeżdżające na tereny Przemysłowe (KSSE) czyli linie A, C, D pojadą ze stanowiska nr 1, trolejbusy odjeżdżające do Paprocan - linie B, E ze stanowiska nr 2, autobusy odjeżdżające do Paprocan oraz do Szpitala Wojewódzkiego - Sz, 75, 82, 137, 268, 291, 696 ze stanowiska nr 3.  Stanowisko nr 4 zarezerwowano dla autobusów odjeżdżających w stronę Terenów Przemysłowych (KSSE), do Lędzin, Bierunia, Jaroszowic, czyli linii 21, 31, 33, 51, 131, 245, 262, 273, 536 oraz autobusów innych organizatorów komunikacji niż MZK Tychy (np. linii PKSiS Oświęcim). Autobusy odjeżdżające do Mikołowa, Rudy Śląskiej, Gliwic, Mąkołowca i Wilkowyj - linie: 21, 33, 75, 82, 137, 245, 268, 273, 696 pojadą ze stanowiska nr 5, a z ostatniego ( nr 6 ) będą odjeżdżały autobusy linii dalekobieżnych. To nie jedyne zmiany w tym miejscu. 

 

- Cały plac przed dworcem ma nową, asfaltową nawierzchnie, powstały chodniki, a także wydzielono postój dla taksówek. Ponadto na skrzyżowaniu ulic Andersa i Asnyka wybudowano rondo, które obsługuje dojazd do pętli – mówi Wojciech Łyko, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.

 

Budowa dworca dla autobusów i trolejbusów to tylko część większego kontraktu, który Tychy realizują wspólnie z Tramwajami Śląskimi przy udziale środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Projekt ten zakłada także budowę dwóch parkingów wielopoziomowych typu „Park&Ride”.  Każdy z nich pomieści po 350 samochodów.

- Od kilku lat sukcesywnie inwestujemy w transport publiczny, budowa nowoczesnego centrum przesiadkowego to kolejny krok w kierunku realizacji tych założeń. Chciałbym, by mieszkańcy Tychów chętnie i często korzystali z komunikacji miejskiej, do tego nie wystarczą tylko ładne autobusy czy trolejbusy. Niezbędne są także inwestycje w infrastrukturę, dlatego kilka lat temu wyremontowaliśmy tyski dworzec, wybudowaliśmy trzy nowoczesne stacje przesiadkowe, a już niebawem zakończy się  budowa dwóch wielopoziomowych parkingów typu Park & Ride mówi Andrzej Dziuba, prezydent Tychów.


Na parkingu naziemnym - obok głównego dworca kolejowego, gotowa jest już cała konstrukcja. Powstały klatki schodowe, szyb windowy oraz rampy, po których kierowcy będą mogli wjeżdżać i wyjeżdżać z parkingu. Obecnie w środku budynku trwają prace wykończeniowe – kładzione są tynki i instalacje. Lada dzień rozpocznie się ocieplanie ścian i pojawi się nowa elewacja.  Na naziemnym parkingu obok stacji Tychy Lodowisko (u zbiegu ulic Dąbrowskiego i Wyszyńskiego) zakończono budowę wszystkich czterech kondygnacji, a obecnie trwają ostatnie prace na rampach. Rozpoczęła się też budowa tunelu, który połączy parking z peronem. Będzie miał on 18 metrów długości.

 

Cała warta prawie 53,5 mln zł netto inwestycja (parking przy ul. Dąbrowskiego ma kosztować 31.980.528,90 zł netto a na os. A –21.409.065,31 zł netto)   ma być gotowa do końca roku.

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Treść polityki prywatności, a także informacje o tym, w jaki sposób przetwarzamy Twoje dane osobowe w Urzędzie Miasta Tychy oraz jakie masz związane z tym prawa znajdziesz tutaj. Kontynuowanie przeglądania naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza, że akceptujesz stosowanie plików cookies.