Kiedy przyjedzie.pl - ruszył system dynamicznej informacji pasażerskiej
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach zakończyło wdrażanie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej i od dziś (20 XI) pasażerowie miejskich autobusów mogą z niego korzystać.
Korki, objazdy, wypadki na drogach, pogoda – wszystko to powoduje opóźnienia. Zdarza się, że przychodzimy na przystanek i zastanawiamy się czy autobus już odjechał, czy nie jest opóźniony. Zimą z kolei wychodzimy często na przystanek wcześniej, a spóźniający się autobus, zmusza nas do czekania kolejnych kilku minut na mrozie. Teraz te problemy mają się skończyć.
- Po raz pierwszy pasażer będzie miał bezpośrednią i aktualną informacje czy dany autobus już odjechał, czy jest opóźniony i to nie stojąc i czekając na przystanku, ale w domu, w pracy, na spotkaniu, czy na zakupach, itd. Obsługa systemu przez pasażera jest bardzo prosta, nie trzeba dodatkowego programu do jego obsługi. Wystarczy do tego tylko telefon komórkowy – mówi Andrzej Kowol – prezes PKM.
Z systemu będzie można skorzystać na trzy sposoby: poprzez stronę www.tychy.kiedyprzyjedzie.pl, z serwisu mobilnego na telefonie lub tablecie, serwisu sms (wysyłanie sms pod numer 664 070 971 - koszt zgodny z taryfą operatora GSM) o treści: tychy.<numer przystanku> (np. tychy.2). W początkowym okresie działania serwisu (kilka tygodni) promocyjnie koszty sms-ów zwrotnych pokrywać będzie PKM Tychy. Z jednego numeru telefonu można wysłać dziennie 5 zapytań.
Ułatwienia dla pasażerów to nie jedyne zalety nowego sytemu, dzięki niemu pełną informację o aktualnej sytuacji w komunikacji miejskiej będzie miał dyspozytor.
- To znakomite narzędzie do zarządzania flotą autobusów. System pomaga dyspozytorowi nadzorować ruch pojazdów, dostarcza danych o aktualnej sytuacji na drodze, uwzględniając opóźnienia, awarie, objazdy – dodaje Andrzej Kowol.
Mapa jest aktualizowana, co kilkanaście sekund, więc informację zarówno pasażer, jak i dyspozytor mają na bieżąco. Program generuje też sporo danych statystycznych, które analizują m.in. czas przejazdu autobusów, na ich podstawie można wyciągnąć wiele interesujących wniosków np. udoskonalać rozkład jazdy.