Nowe przystanki kolejowe w Tychach
Wyposażone m.in. w automaty biletowe, monitoring, oświetlenie, wiaty rowerowe, windy oraz udogodnienia dla osób niepełnosprawnych trzy nowe przystanki kolejowe w Tychach gotowe na przyjęcie pasażerów. Otwarcie peronów – 1 września.
Budowa trzech nowych peronów: Tychy Lodowisko, Tychy Bielska, Tychy Grota-Roweckiego kosztowała ponad 28 milionów złotych (85% tej kwoty to środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) i trwała dwa lata.
- Od samego początku zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że realizacja tej inwestycji będzie dużym wyzwaniem dla miasta. Ale zmiany były konieczne. W 2008 roku na nowo uruchomiono w Tychach nieczynne od 2000 r. połączenie kolejowe Tychy Miasto – Katowice, a nowoczesne pociągi kontrastowały z przestarzałą, zdewastowaną infrastrukturą kolejową. Na modernizację jednego oraz budowę trzech nowych przystanków otrzymaliśmy dofinansowanie z Unii Europejskiej i rok później w 2011 roku rozpoczęliśmy prace budowlane - mówi Andrzej Kowol - prezes tyskiego PKM-u.
Nowe perony wyposażono w oświetlenie, wiaty rowerowe, system monitoringu, aktywną informację pasażerską, megafony i automaty biletowe. To nie wszystko. By ułatwić mieszkańcom dojście do przystanków zainstalowano windy, podjazdy (Tychy Zachodnie) i kładki dla pieszych (Tychy Lodowisko) umożliwiające bezpieczne przemieszczanie się pasażerów pomiędzy przystankami autobusowymi i kolejowymi. Wszystko po to, by zachęcić mieszkańców Tychów do korzystania z kolei.
- Jestem przekonany, że nowe perony spodobają się mieszkańcom naszego miasta, a Szybka Kolej Regionalna będzie systematycznie zyskiwać nowych pasażerów. Liczymy też, że marszałek wywiąże się ze swoich obietnic i skieruje na linię Tychy - Katowice lepszy niż dotychczas tabor – mówi Andrzej Dziuba – prezydent Tychów.
W mieście zmiany widać nie tylko na peronach. Dla potrzeb integracji transportu publicznego, zreorganizowano także istniejący system autobusowo-trolejbusowy. Stąd nowe lokalizacje niektórych przystanków komunikacji miejskiej i zmiana rozkładów jazdy, dostosowanych do kursujących pociągów, które od września pojadą średnio dwa razy na godzinę.
- Rozkłady jazdy trolejbusów linii A zostaną zsynchronizowane z odjazdami (i przyjazdami) pociągów z przystanku kolejowego „Tychy Zachodnie, linii B zostają dostosowane do odjazdów pociągów z przystanku kolejowego „Tychy Lodowisko", a linii E do odjazdów pociągów z przystanku „Tychy Grota Roweckiego" – wymienia Andrzej Ochman - dyrektor MZK w Tychach.
Zmianom ulegną także rozkłady jazdy czterech linii autobusowych, które podobnie jak rozkłady jazdy trolejbusów zostaną dostosowane do godzin odjazdów pociągów i częściej będą zatrzymywały się przy stacjach. Dla przystanku Tychy Grota Roweckiego i stacji Tychy Zachodnie zostanie dopasowany rozkład jazdy linii 2 i 254. Od października zwiększona zostanie liczba kursów m. in. linii 291 i 696.
To jednak nie koniec zmian. Miesiąc po uruchomieniu nowych przystanków kolejowych zostanie ograniczona liczba autobusów na trasie Tychy - Katowice. Z rozkładu jazdy znikną linie 400 i E-1. Jest to realizacja zapisów umowy o dofinansowanie, jakie miasto otrzymało na budowę przystanków oraz zapisów porozumienia z Zarządem Województwa Śląskiego w sprawie taryfy pomarańczowej.
- Wielu mieszkańców wykorzystuje linie katowickie wyłącznie do podróży po mieście, np. z terenów przemysłowych do Hotelowca. Dotyczy to zwłaszcza linii nr 400, której trasa w dużej części pokrywa się z trasą linii nr 4. Z kolei linia E-1, wycofywana również z oferty przewozowej, jest linią pośpieszną, o charakterze dodatku do pozostałych połączeń. Ma charakter raczej komercyjnej linii międzymiastowej niż miejskiego transportu publicznego – mówi dyrektor Ochman.
Pasażerowie, którzy nie będą chcieli się jednak przesiąść się do pociągów, nadal będą mogli podróżować do Katowic liniami 1, 4, 14 i 36 (oraz linią 688 KZK GOP) . Trasa linii 14 zostanie zmodyfikowana, tak by obsłużyć część przystanków z obecnej trasy linii 400 (ul. Dmowskiego, Grota-Roweckiego, Al. Niepodległości). Dla pasażerów korzystających z linii 400 na terenie Tychów zapewnione zostaną dodatkowe kursy tyskich linii miejskich.
Tychy – miasto, które od wielu lat prowadzi działania na rzecz unowocześnienia systemu transportowego, już przygotowują się do kolejnej inwestycji wspierającej integrację wszystkich środków transportu publicznego. Jeszcze w tym roku mają ruszyć prace przy budowie dwóch wielopoziomowych parkingów „Park&Ride", z których jeden stanie obok wyremontowanego dworca, a drugi przy lodowisku, czyli przy początkowym i końcowym przystanku Szybkiej Kolei Regionalnej (SKR) relacji Tychy – Katowice. Parkingi mają być gotowe pod koniec 2013 rok.
Serdecznie zapraszamy wszystkich mieszkańców i pasażerów na inaugurację w sobotę 1 września 2012 r. o godz. 10.00 na przystanku Tychy Bielska.
Dla pasażerów przygotowane będą rozkłady jazdy pociągów, ulotki informacyjne oraz materiały promocyjne.