Profile zaufane w Tychach
Piotr Kołodziejczyk, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał Tychom decyzję w sprawie nadawania przez miasto profili zaufanych. Tyski samorząd jest pierwszym w Polsce, który wprowadza to rewolucyjne rozwiązanie.
O 12:00 w sali 101 Urzędu Miasta Tychy odbyła się konferencja prasowa, w czasie której Tychy otrzymały oficjalną zgodę na wydawanie profili zaufanych. Stało się to możliwe dzięki rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych i administracji, które obowiązuje od 9 czerwca 2011 roku. Profil zaufany to bezpłatny podpis elektroniczny, który umożliwia załatwienie ok. 140 spraw urzędowych przez internet.
Jak można otrzymać profil? – Procedura jest bardzo prosta, wystarczy przyjść do wydziału spraw obywatelskich UM Tychy i pokazać dowód tożsamości, by otrzymać profil zaufany. A potem, już bez konieczności wychodzenia z domu, można wysyłać pisma nie tylko do urzędu miasta, ale także do urzędu skarbowego, urzędu wojewódzkiego, ZUS, GUS, itd. Aby podpisać jakiś dokument, wystarczy połączyć się przez internet z urzędem, wskazać na profil zaufany i wpisać swoje hasło. Wtedy urzędnik otrzyma potwierdzenie, że korespondencja przyszła od nas i będzie traktowana tak, jakbyśmy złożyli ją osobiście. Można zatem powiedzieć, że profil zaufany działa podobnie, jak nasze konta np. w portalach społecznościowych - wyjaśnia Michał Gramatyka, z-ca prezydenta Miasta Tychy.
W czasie konferencji prasowej został nadany pierwszy w Tychach profil zaufany - otrzymał go Marek Wójcik, Poseł na Sejm RP, członek sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, który jest inicjatorem wprowadzenia tego systemu i posłem sprawozdawcą zmian w prawie administracyjnym, zmierzających do wprowadzenia technologii informatycznych.
- Pokutuje przekonanie, że administracja, zwłaszcza w urzędach miast i gmin, nie jest przygotowana do tego typu rozwiązań. Ale to nieprawda – od kilku lat zdecydowana większość urzędów w Polsce, różnego szczebla, jest gotowa na podjęcie tego wyzwania. Co więcej, zmiany w kodeksie postępowania administracyjnego, jakie przyjęte zostały w ubiegłym roku, jednoznacznie przesądziły o tym, że forma papierowa i elektroniczna są formami równorzędnymi i urzędnicy muszą tak samo traktować wnioski zgłaszane elektronicznie, jak te, które mieszkańcy przynoszą do urzędów. Do tej pory tak nie było, co wynikało tylko z jednego powodu – braku możliwości weryfikacji osób kontaktujących się elektronicznie z urzędami. Podpis elektroniczny działał, ale ze względu na cenę, koszt abonamentu i konieczność systematycznej weryfikacji był dla wybranych. W przypadku wielkich firm to miało sens, ale nie, jeśli chodzi o przeciętnego obywatela. Sprawę rozwiązuje profil zaufany, który jest wygodny, prosty i bezpłatny - podkreślał podczas konferencji Marek Wójcik.
Strona Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP): www.epuap.gov.pl.