Rowerowy Maj
"Rowerowy Maj” zainaugurowano w Gdańsku w 2014 roku. Tychy włączyły się do projektu po raz pierwszy w 2017 roku w odpowiedzi na apel jednej z tyskich placówek – Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4 w Tychach.
Fantastyczna – tak kampanię „Rowerowy Maj” określili przedstawiciele miast i gmin podczas jej inauguracji 1 kwietnia na targach BIKE FESTIWAL w Gdańsku. Kampanię według gdańskiego pomysłu zrealizuje 21 polskich samorządów, w tym aż 397 szkół podstawowych i przedszkoli.
W czwartej edycji kampanii wezmą udział: Warszawa, Kraków, Wrocław, Lublin, Gdynia, Rybnik, Tychy, Elbląg, Płock, Zamość, Tczew, Sopot, Skawina, Żukowo, Wadowice, Włodawa, Puck, Kalety, Nowy Dwór Gdański oraz Cedry Wielkie. To aż 153 tysięcy potencjalnych uczestników – dzieci i pracowników placówek oświatowych, nie licząc rodziców odprowadzających swoje pociechy do przedszkola lub szkoły również na rowerze.
- Zależy nam na wyrabianiu zdrowych nawyków wśród mieszkańców, więc zaczynamy od dzieci – takimi słowami wprowadził kampanię w życie w naszym mieście Miłosz Stec, Zastępca Prezydenta, odpowiedzialny za działania miasta na rzecz aktywności rowerowej. Prócz działań promujących tę aktywność – jak „Rowerowy Maj” czy zeszłoroczne „RoweLOVE Tychy”, Tychy inwestują w poprawę jakości infrastruktury rowerowej poprzez rozbudowę dróg dla rowerów, ciągów pieszo-rowerowych, torów rowerowych typu pumptrack, czy wypożyczalni rowerów.
Dla kogo i po co…
Kampania „Rowerowy Maj” kierowana jest do uczniów szkół podstawowych, przedszkolaków oraz pracowników placówek oświatowych, a pośrednio także rodziców. Głównym celem kampanii jest zachęcenie dzieci do jazdy rowerem oraz regularnego dojeżdżania nim do szkoły lub przedszkola. Ważnym aspektem jest tu promocja zdrowego stylu życia i ekologicznego transportu. Minimalna dawka codziennego ruchu sprawia bowiem, że dzieci sprawniej myślą, są w lepszym nastroju i kondycji zdrowotnej, poprawia się ich odporność na infekcje. Kształtowane są również postawy proekologiczne i świadomość wpływu wybieranego środka komunikacji na jakość powietrza w naszym otoczeniu. Dzieci dojeżdżające rowerem do szkoły nabywają umiejętności bezpiecznego poruszania się na drodze i poznają przepisy.
O udziale dziecka w kampanii decydują rodzice. Jest to zmiana organizacji dowozu dziecka do przedszkola lub szkoły, a często również – zmiana organizacji transportu odprowadzającego rodzica dalej do pracy. - Wszyscy wiemy, jak systematyczne ćwiczenia fizyczne pozytywnie wpływają na nasze zdrowie i samopoczucie. Coraz częściej wybieramy aktywny tryb życia dla siebie i swoich rodzin. Jednocześnie coraz trudniej jest nam znaleźć na to czas w codziennym pośpiechu. Droga do szkoły naszych dzieci może być znakomitą, a czasem jedyną w ciągu dnia okazją do aktywności fizycznej dla naszych pociech, a przy okazji dla odprowadzających rodziców - do umożliwienia udziału w kampanii namawia rodziców Andrzej Dziuba.
Zasady kampanii są proste…
Wystarczy jeździć w maju do szkoły, przedszkola rowerem, hulajnogą lub na rolkach i zbierać naklejki do książeczki rowerowej oraz na plakat klasowy. Ci, którzy przynajmniej kilka razy przyjadą w ten sposób do szkoły lub przedszkola, otrzymają upominki, a najbardziej aktywni – nagrody. Rywalizacja toczy się na poziomie indywidualnym i międzyklasowym (międzygrupowym). Docenione zostaną również najbardziej rowerowe klasy i grupy przedszkolne. Decyduje liczba przejazdów! Wyniki i wręczanie nagród – w czerwcu br.
Nagrody w kampanii Rowerowy Maj 2017
Wyniki kampanii Rowerowy Maj 2017
Patroni medialni kampanii
TVP3, Radio Express, Gazeta Wyborcza, Twoje Tychy
Organizator Kampanii
Urząd Miasta w Tychach, Wydział Informacji, Promocji i Współpracy z Zagranicą, Katarzyna Palka – Miejski koordynator kampanii „Rowerowy Maj”
Placówka realizująca
Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 4 w Tychach, Anna Damaschk – Dyrektor
Sponsorzy
Regionalne Centrum Gospodarki Wodno-Ściekowej S.A.