25 września 2009 12:47

Rada Miasta Tychy wyraża swój sprzeciw wobec decyzji Zarządu Województwa Śląskiego w sprawie ograniczenia liczby kursujących nowoczesnych pociągów typu „FLIRT” na trasie Tychy Miasto - Katowice – Tychy Miasto.

Takie stanowisko przyjęli radni na wczorajszej Sesji Rady Miasta Tychy. Podjęli on uchwałę, w której sprzeciwiają się odebraniu przez Zarząd Województwa Ślaskiego jednego składu kursujących nowoczesnych Flirtów. Jak czytamy w uchwale:
"Tychy od kilku lat współpracują z Zarządem Województwa w tworzeniu nowoczesnej, przyjaznej pasażerom infrastruktury kolejowej, angażują kadry oraz środki w celu przygotowania i wdrożenia nowatorskiego w województwie śląskim przedsięwzięcia. Uruchomienie Szybkiej Kolei Regionalnej wraz z nowoczesnymi, szybkimi pociągami typu „FLIRT” ma bowiem na celu nie tylko utworzenie nowoczesnej komunikacji kolejowej, ale także zwiększenie udziału transportu publicznego w przemieszczaniu się osób. Obecnie Urząd Marszałkowski wycofał się z wcześniejszych ustaleń, utrudniając pracę tyskiego samorządu, jednocześnie narażając miasto na utratę społecznego zaufania mieszkańców oraz straty materialne wynikające z kosztów poniesionych na realizację projektu.”

Co do tej pory zostało wykonane a co jeszcze przed nami:
19 października 2007 roku na ręce prezydenta Andrzeja Dziuby wpłynęło pismo od Dyrektora Wydziału Transportu Jacka Stumpfa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego potwierdzające, że 4 nowe pojazdy kolejowe – elektryczne zespoły trakcyjne, wprowadzone będą do obsługi regionalnego połączenia kolejowego Tychy Miasto-Katowice.
Dnia 8 lipca 2008 roku Miasto Tychy podpisało z Województwem Śląskim umowę ramową dotyczącą przygotowania projektu kluczowego pod nazwą „Szybka Kolej Regionalna Tychy - Dąbrowa Górnicza etap I Tychy Miasto – Katowice”. Jest to pierwszy etap projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego, według którego ma powstać docelowo nowoczesna infrastruktura kolejowa między Tychami a Dąbrową Górniczą. Załącznikiem do tej umowy było wstępne studium wykonalności, w którym, w analizach i założeniach również przyjęto funkcjonowanie na trasie Tychy Miasto – Katowice 4 nowoczesnych pociągów firmy Stadler („FLIRT”). W nawiązaniu do zapisów ww. umowy 31 lipca 2009 roku Miasto Tychy złożyło wniosek o dofinansowanie projektu wraz ze studium wykonalności. Całkowity koszt projektu wynosi 48 400 280,91 złotych (wg Regionalnego Programu Operacyjnego), jednakże podstawowym źródłem finansowania przedmiotowego przedsięwzięcia będą środki pomocowe z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, które stanowią 85% kosztów kwalifikowanych.
Również w podpisanym dnia 12 grudnia 2008 roku porozumieniu z Województwem Śląskim w sprawie taryfy biletowej obowiązującej w pociągach relacji Tychy Miasto – Katowice oraz komunikacji autobusowej i trolejbusowej Zarząd Województwa Śląskiego zobowiązał się po raz kolejny do zapewnienia dla wskazanej trasy nowoczesnego taboru.

Miasto Tychy realizując wytyczne Województwa Śląskiego dla projektów unijnych do dnia dzisiejszego zrealizowało:
•    wprowadzenie wspólnej, tzw. „pomarańczowej” taryfy dla komunikacji autobusowej, trolejbusowej i kolejowej
•    w pobliżu stacji kolejowych przygotowało nowe przystanki zapewniające zintegrowany system komunikacji oraz zwiększyło ilość kursów trolejbusowych w kierunkach przystanków kolejowych
•    3 września 2009 roku podpisało z PKP PLK SA umowę dzierżawy nieruchomości dla celów realizacji projektu
•    w ramach przedsięwzięcia współfinansowanego z RPO, wykonano już dokumentację projektową obejmującą:
- budowę nowego przystanku Tychy Lodowisko
- budowę nowej stacji kolejowej Tychy Miasto przy ul. Grota Roweckiego
- budowę nowego przystanku Tychy Bielska
- modernizację przystanku Tychy Zachodnie
•    miasto przystąpiło również do przygotowania uzupełniającego projektu polegającego na budowie parkingów wielopoziomowych jako centrów przesiadkowych przy stacjach Tychy Lodowisko i Tychy Główne oraz modernizacji trakcji trolejbusowej i wymianie taboru
•    uzgodniono także z Zarządem Województwa treść aneksu do porozumienia z dnia 12 grudnia 2008 roku w sprawie zakupu i instalacji kasowników biletowych we wszystkich pociągach typu „FLIRT”

Socjologiczne badania „Tychy- miasto oczami jego mieszkańców” przeprowadzone w lutym 2009 roku potwierdziły, że według mieszkańców, Tychy znajdują się w dogodnej lokalizacji, na obrzeżach aglomeracji śląskiej i posiadają bardzo dobrze rozwiniętą i zorganizowaną komunikację miejską, umożliwiającą łatwe połączenia z innymi miastami. Na pytanie „czy Pani/Pana zdaniem, w okresie ostatnich 3 lat nastąpiły jakieś zmiany sprzyjające rozwojowi miasta”, na pierwszym miejscu tyszanie wskazali uruchomienie Szybkiej Kolei Regionalnej „Flirt”, wymieniali go również jako jeden z głównych atutów miasta Tychy, uważali też, że „Flirt” stanowi element, z którym Tychy kojarzone są przez innych mieszkańców miast województwa śląskiego.


Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Treść polityki prywatności, a także informacje o tym, w jaki sposób przetwarzamy Twoje dane osobowe w Urzędzie Miasta Tychy oraz jakie masz związane z tym prawa znajdziesz tutaj. Kontynuowanie przeglądania naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza, że akceptujesz stosowanie plików cookies.