Sprawdź, jak załatwisz sprawy w mieście.
Klienci sprawy urzędowe mogą załatwiać telefonicznie, mailowo, czy za pośrednictwem portali eurzad.umtychy.pl, epuap.gov.pl, sekap.pl. W dalszym ciągu nie ma możliwości poruszania się po całym budynku urzędu miasta.
Bezpośrednia obsługa Klienta odbywać się będzie wyłącznie na parterze urzędu w Biurze Obsługi Klientów, zgodnie z obowiązującymi rygorami sanitarnymi, których przestrzegania pilnować będą nasi pracownicy (obowiązek zakrywania ust i nosa, dezynfekcja rąk). Przy jednym stanowisku obsługi znajdować się będzie mogła tylko jedna osoba.
Korespondencję kierowaną do urzędu nadal będzie można składać w punkcie kancelaryjnym w Biurze Obsługi Klienta na parterze budynku, w godzinach pracy urzędu. Dodatkowo przed urzędem umieszczona zostanie skrzynka na korespondencję kierowaną do urzędu oraz specjalny namiot, w którym w razie potrzeby, w przypadku złej pogody oraz konieczności zachowania dystansu, klienci mogą czekać na wejście do urzędu.
Kasy na parterze Urzędu Miasta będą czynne codziennie od poniedziałku do czwartku od 8.00 do 15.30 i w piątki od 8.00 do 13.30. Wejście do kas będzie możliwe tylko od strony Parku Miejskiego. Tutaj również obowiązują rygory sanitarne.
Obsługa w Biurze Obsługi Klienta:
W Biurze Obsługi Klienta na parterze Urzędu Miasta załatwić można sprawy związane m. in. z zameldowaniem, nadaniem numeru PESEL, odbiorem dowodu osobistego,zawieszeniem i wznowieniem działalności gospodarczej.
Ponadto:
Działalność pozostałych wydziałów:
Sprawy związane z działalnością Wydziału Gospodarki Lokalowej są załatwiane w wydziale (wejście od strony Pałacu Ślubów - parter). Numery telefonów: 32 7763051, 32 7763052, 32 7763053, 32 7763056, 32 7763057.
Sprawy związane z pozostałą działalnością Urzędu Stanu Cywilnego są załatwiane wyłącznie po wcześniejszym ustaleniu terminu, za wyjątkiem rejestracji zgonów.
W związku z najnowszymi obostrzeniami ogłoszonymi dla całego obszaru RP od 24 października br. ślub cywilny może się odbyć z udziałem maksymalnie 5 osób. Oznacza to, że poza parą młodą i świadkami, w uroczystości może wziąć udział jeszcze jedna osoba .
W Pawilonie Ślubów realizowane będą sprawy: rejestracji zgonów, złożenia dokumentów do zawarcia małżeństwa (śluby cywilne, zaświadczenia do ślubu konkordatowego, zaświadczenia do ślubu za granicą), wydawania zaświadczeń o stanie cywilnym, wpisania zagranicznego aktu stanu cywilnego do systemu rejestrów państwowych, powrotu do nazwiska po rozwodzie, wpisania wyroku rozwodowego orzeczonego za granicą, uznania ojcostwa, zmiany imienia i nazwiska (nr tel. 32 776 30 11). W Biurze Obsługi Klienta (stanowisko nr 6) wydawane będą odpisy z aktów stanu cywilnego, przyjmowanie wniosków o sprostowanie i uzupełnianie aktów oraz wniosków o nadanie medali (numery telefonów do USC: 32 7763313, 32 7763314 ).
Sprawy z zakresu Wydziału Komunikacji realizowane są bezpośrednio w budynku przy ul. Budowlanych 59. Wydział czynny jest od poniedziałku do czwartku od 7.30 do 17.00, a w piątek od 7.30 do 12.00. W wydziale otwarta jest również kasa czynna w godzinach jw. Dodatkowo umieszczona zostanie skrzynia na korespondencję kierowaną do wydziału. Kontakt z wydziałem pod numerami tel. 32 7800950, 32 7800955, 32 7800965.
Sprawy z zakresu Referatu Gospodarki Odpadami realizowane są bezpośrednio w budynku przy ul. Budowlanych 67. Kontakt z referatem pod numerem tel. 32 438 22 06, 32 438 22 10.
Sprawy obsługiwane przez Wydział Budownictwa przy ul. Barona 30 – dokumenty należy wysyłać za pośrednictwem Poczty Polskiej, możliwy jest także ich odbiór osobisty, po ustaleniu terminu odbioru pod numerem tel. 32 7763460. Sprawy można załatwiać również elektronicznie za pośrednictwem skrzynki ePUAP, SEKAP oraz poprzez adres poczty elektronicznej budownictwo@umtychy.pl lub po wcześniejszym umówieniu terminu pod numerem tel. 32 7763460.
Sprawy związane z działalnością Wydziału Gospodarki Nieruchomościami są załatwiane wyłącznie po wcześniejszym ustaleniu terminu . Sprawy można załatwiać również elektronicznie za pośrednictwem skrzynki ePUAP, SEKAP oraz poprzez adres poczty elektronicznej nieruchomosci@umtychy.pl. Wszelkie informacje udzielane są pod numerami tel. 32 7763718 (służebności, sieci), 32 7763719 (zakup działek), 32 7763720 (wykup mieszkań), 32 7763721 (odszkodowania za drogi), 32 7763740 (dzierżawy), 32 7763711, 32 7763741, 32 7763712, 32 7763714, 32 7763722 (użytkowanie wieczyste i przekształcenia). Druki wniosków dostępne są na BIP.
Sprawy obsługiwane przez Wydział Geodezji – zgłoszenia robót geodezyjnych będą przyjmowane tylko drogą elektroniczną przez portal GeoOśrodek, który jest dostępny pod adresem https://geoosrodek.umtychy.pl/. Dane wynikowe (operat) do składanych zgłoszeń należy wysyłać w postaci elektronicznej za pomocą paczki zwrotnej. Osoby, które nie posiadają jeszcze konta w portalu GeoOśrodek proszone są o kontakt pod nr telefonu 32 776-36-04. Wniosek rejestracyjny dostępny jest na określonej powyżej stronie internetowej w zakładce „Do pobrania”.
Wniosek o udostępnienie map i innych materiałów oraz informacji stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny realizowany jest zgodnie z procedurą określoną pod adresem https://bip.umtychy.pl/jednostki-organizacyjne-um/sprawy/1461, natomiast wypisy i wyrysy wykonuje się w oparciu o procedurę opisaną na stronie https://bip.umtychy.pl/jednostki-organizacyjne-um/sprawy/1521 .
Pozostałe sprawy wydziału wykonuje się zgodnie z kartami usług dostępnymi na stronie BIP pod adresem https://bip.umtychy.pl/jednostki-organizacyjne-um/sprawy/GWG .
Kontakt z Wydziałem Spraw Społecznych i Zdrowia : telefoniczny pod numerem 32 7763509 lub e-mailowy: zdrowie@umtychy.pl. Wniosek o przyznanie Karty Dużej Rodziny można złożyć w formie elektronicznej poprzez Platformę Informacyjno-Usługową Emp@tia. Aby złożyć wniosek elektroniczne, konieczne jest posiadanie podpisu elektronicznego lub profilu zaufania. Sprawy związane z Kartą Dużej Rodziny, programem 3+ liczna rodzina oraz aktywni60plus (uzupełnienie wniosku, wydanie karty) załatwiane będą po uprzednim uzgodnieniu terminu pod nr tel. 32 7763541. Wnioski o wydanie wszystkich wymienionych powyżej kart można również złożyć w formie papierowej do umieszczonej przed Urzędem skrzynce na korespondencję lub przesłać pocztą tradycyjną.
Dodatkowe informacje można znaleźć pod poniższymi linkami:
program 3+ liczna rodzina – http://umtychy.pl/liczna-rodzina,
program aktywni60plus – http://umtychy.pl/aktywni-60,
Karta Dużej Rodziny – http://umtychy.pl/karta-duzej-rodziny.
Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów przy ul. Barona 30.
Sprawy realizowane są przez rzecznika wyłącznie po wcześniejszym umówieniu terminu. Ponadto poradę bądź informację prawną w sprawach konsumenckich można uzyskać telefonicznie pod numerem telefonu 32 776-36-77 lub 32 780-50-63, pisząc wiadomość na adres poczty elektronicznej rzecznik.konsumenta@umtychy.pl lub składając wniosek o nazwie Rozpatrywanie indywidualnych spraw konsumentów poprzez platformę ePUAP: https://epuap.gov.pl/wps/myportal/strefa-klienta/katalog-spraw/opis-uslugi/rozpatrywanie-indywidualnych-spraw-konsumentow .
Sprawy obsługiwane przez Wydział Obsługi Rady Miasta: z radnymi Rady Miasta Tychy oraz pracownikami wydziału można kontaktować się telefonicznie lub wykorzystując pocztę elektroniczną – informacje kontaktowe dostępne są na stronie BIP.
Nieodpłatna pomoc prawna – Ministerstwo Sprawiedliwości informuje o konieczności podjęcia działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa wykonawcom i osobom korzystającym z usług określonych w ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej w związku z tym do odwołania zawieszone są porady udzielane osobiście. Zapisy w czasie funkcjonowania punktów w sposób zdalny przyjmowane są telefonicznie pod nr tel. 32 776 32 07 lub poprzez pobranie wniosku ze strony www.umtychy.pl/pomoc-prawna i wysłanie wypełnionego wniosku na adres npp@umtychy.pl . Na podstawie przesłanego wniosku zostanie wyznaczony termin porady. O przywróceniu działania punktów będziemy informować na bieżąco.
Telefonicznie i mailowo można nadal kontaktować się z pozostałymi wydziałami Urzędu Miasta – numery telefonów i adresy można znaleźć na stronie: https://umtychy.pl oraz www.bip.umtychy.pl .
Zachęcamy do korzystania ze stron internetowych:
https://umtychy.pl/koronawirus
Przypominamy, że posiadając konto na https://eurzad.umtychy.pl, https://epuap.gov.pl lub https://www.sekap.pl istnieje możliwość załatwienia wielu spraw drogą elektroniczną.
Co roku Miejski Zarząd Budynków Mieszkalnych (MZBM) w Tychach przeprowadza remonty lokali mieszkalnych, tzw. wolnostanów, które udostępniane są mieszkańcom Tychów, oczekującym na przydział mieszkania lub kwalifikującym się do najmu socjalnego.
Rusza realizacja projektu pn. „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnościami” – edycja 2020- 2021. Projekt, między innymi w Tychach, prowadzi Fundacja Internationaler Bund Polska.
21 i 22 stycznia obchodzony jest Dzień Babci i Dziadka. Z tej okazji przypominamy projekty realizowane w z myślą o tyskich seniorach m.in. Koperty życia, Srebrna linia, Kluby Seniora czy program aktywni 60+.
Rusza rekrutacja do projektu unijnego pn. „Nowa szkoła, nowe możliwości – podniesienie jakości oferty edukacyjnej w Szkole podstawowej nr 21 w Tychach”.