Koncert - Maria Pomianowska Trio

Informacje

O imprezie

  • Miejsce wydarzenia: Parafia pw. Miłosierdzia Bożego| ul. gen. W. Andersa 25

Dzieła literacko-muzyczne o tematyce bożonarodzeniowej sięgają epoki średniowiecza. Są one niezmiernie ważne w historii muzyki polskiej. Na ich gruncie najsilniej rozwijał się nurt rodzimej, polskiej twórczości, najwyraźniej kształtował tzw. styl narodowy w muzyce. Przejawiało się to przede wszystkim w tematyce polskiej, we wprowadzeniu do artystycznych form języka narodowego (wobec panującego języków łacińskiego i włoskiego).
Przejawem stylu narodowego było też wprowadzenie do twórczości kolędowej rytmiki ludowej (poloneza, mazura, oberka, krakowiaka, kujawiaka) i melodyki ludowej (dawne skale, melodyka na rozłożonym trójdźwięku).

Na gruncie kolędy spotykały się, mieszały i wymieniały autorskie profesjonalne dzieła muzyczne ze spontaniczną anonimową, a oryginalną twórczością ludową. Jest to piękny przykład różnorodnej, bogatej jedności rodzimej polskiej kultury.

Zespół Marii Pomianowskiej to unikalna formacja złożona z młodych utalentowanych artystek oraz ich profesor. W trio usłyszą państwo studentkę (Anna Klimczyk) i absolwentkę (Aleksandra Kauf). Artystki współpracują od 2016 roku, koncertując w Azji (Chiny, Japonia, Wietnam, Korea etc.), Afryce (RPA, Egipt, Tunezja etc.) i Ameryce (USA i Kanada). W repertuarze mają między innymi programy muzyki folkowej, programy łączące muzykę klasyczną z muzyką ludową (F.Chopin, S. Moniuszko, W. Lutosławski, K. Szymanowski), tańce i melodie z XVI i XVII wiecznych tabulatur organowych i lutniowych, kompozycje Piotra z Grudziądza, Mikołaja z Radomia, autorskie utwory Marii Pomianowskiej przeznaczone na tak nietypowy skład.

MARIA POMIANOWSKA
Profesor doktor habilitowana sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka i pedagog. Profesor w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz dyrektor międzynarodowego festiwalu Skrzyżowanie Kultur. 27 lat temu wspólnie z Ewą Dahlig i Andrzejem Kuczkowskim zrealizowała rekonstrukcję zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych: suki biłgorajskiej, fideli płockiej i suki mieleckiej. W 2010 roku otworzyła pierwszą w Polsce specjalność związaną z muzyką etniczną „Fidele Kolanowe” na Wydziale Instrumentalnym (Katedra Wiolonczeli i Kontrabasu) w AM w Krakowie. Są to studia I i II stopnia.
Artystka wydała 29 autorskich płyt, wiele z nich otrzymało polskie oraz międzynarodowe nagrody (m.in. World Music Charts Europe, Songlines magazine). Od 30 lat koncertuje jako solistka na całym świecie, w najlepszych salach koncertowych takich jak Royal Albert Hall (Londyn), Kennedy Center (Waszyngton), Lincoln Center (Nowy Jork), Izumi Hall (Osaka), Mozart Hall (Tokio), Kiara Hall (Sapporo). Tworzyła utwory i koncertowała ze światowej sławy artystami, między innymi: Yo Yo Ma, Januszem Olejniczakiem, Gilem Goldsteinem, Gonzalo Rubelcabą, Branfordem Marsalisem, Kayhanem Kalhorem, Hooseinem Alizadeh. W latach 1997-2002 jako ambasadorowa RP w Japonii zaprzyjaźniła się z całą rodzina cesarską koncertując i komponując muzykę̨ dla Jej Wysokości Cesarzowej Michiko. Od 2011 roku tworzy unikatowe programy wraz z muzykami arabskimi, pakistańskimi, senegalskimi, irańskimi, koreańskimi, chińskimi, japońskimi i indyjskimi w Azji i Afryce, bazujące na muzyce ludowej z Mazowsza.

Skład:
Maria Pomianowska – śpiew, fidel płocka, suka biłgorajska, suka mielecka, opracowanie utworów, kierownictwo artystyczne
Aleksandra Kauf-Tyrał – śpiew, fidel płocka, suka biłgorajska, wspak
Anna Klimczyk – śpiew, fidel płocka, suka biłgorajska, wspak

Program:
1. „Jam jest dutka Anonim”, XVII w., rękopis staniątecki
2. „Z Bożego Narodzenia”, Anonim XIII w.
3. „Przybieżeli do Betlejem”, śpiewnik ks. Jana Siedleckiego
4. „Hej, hej lelija”, pieśń ludowa z Lubelszczyzny
5. „Radujcie się w Panu”, Anonim, XVI w.
6. „Nabożna i święta żona”, Anonim, XVI w.
7. „Jezus malusieńki”, Anonim XVIII w. ze śpiewnika Michała Marcina Mioduszewskiego
8. „Kiedy król”, Herod królował Anonim, XVI w.
9. „Hej w dzień”, Narodzenia Anonim XVIII w. ze śpiewnika Michała Marcina Mioduszewskiego
10. „Gdy śliczna Panna”, Anonim, XVIII w.
11. „Wśród nocnej ciszy”, Anonim XVIII/XIX w., ze śpiewnika Michała Marcina Mioduszewskiego

Czas trwania: ok. 60 min.

Koncert realizowany jest w ramach 34. edycji festiwalu Tyskie Wieczory Kolędowe finansowanego z budżetu Miasta Tychy. Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem prezydenta miasta Tychy Macieja Gramatyki oraz Archidiecezji Katowickiej. Dyrektorem artystycznym festiwalu jest dr hab Henryk Jan Botor.

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Treść polityki prywatności, a także informacje o tym, w jaki sposób przetwarzamy Twoje dane osobowe w Urzędzie Miasta Tychy oraz jakie masz związane z tym prawa znajdziesz tutaj. Kontynuowanie przeglądania naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza, że akceptujesz stosowanie plików cookies.