Wystawa "Przyszłość, która nadeszła" to nieoczywista odsłona sztuki malarskiej trzech wybitnych artystów katowickiej Akademii Sztuk Pięknych - Michała Minora, Krzysztofa Rzeźniczka oraz Piotra Kossakowskiego. Wystawa jest w konsekwencji zestawieniem trzech zupełnie odmiennych perspektyw malarskich i założeń formalnych, których wizualizację stanowi niemalże 40 zaprezentowanych obrazów. Tworzą one fascynującą opowieść na temat kondycji jednostki w obliczu zawirowań społecznych i wyzwań współczesnych czasów. Artyści stawiają w swej sztuce wspólne pytanie dotyczące oddziaływania na społeczeństwo obecnego momentu naszej historii. Łączy ich niezwykle wyczulony zmysł obserwacji, który umożliwia wypełnienie misji sztuki. czyli pozostawienia - w formie wypowiedzi malarskiej - „notatki” o człowieku, który żył w równoległym im czasie, a jednocześnie śladu ich własnych myśli i złożoności odczuć przepracowanych i opracowanych ostatecznie jako obraz.
W mojej ocenie, aby w pełni przekazać odbiorcy sztukę stanowiącą rodzaj sondy społecznej, konieczne było zaprezentowanie aż trzech rodzajów impresji związanych z tym tematem. Skomplikowane i bogate malarstwo trójki artystów doskonale spełniło tę rolę, tworząc nieoczywistą i wymagającą emocjonalnie ekspozycję, w której narracja poprowadzona jest od przedstawienia realistycznego, poprzez ekspresjonistyczne, po abstrakcyjne. Tworzy to oś przeżyć sięgających w głąb nas samych. Sztuka ta jest bowiem nimi kalibrowana, a każdy z artystów obejmuje określony zakres wrażeń zapadających w kolejne poziomy naszej percepcji poczynając od intelektualnie nacechowanej świadomości i zmierzając w niejasne strefy podświadomości. Inaczej mówiąc, od obrazu, poprzez emocję, po zakodowane w pamięci programy, które w nas zapadają.
Myśląc o prezentowanym zestawieniu sztuki artystów nie można uciec od odniesień do kultury masowej, w tym filmu. Moje osobiste odczucia przywołują filmografię Davida Lyncha. Pozwolę sobie zacytować jego słowa, które przyświecają mi w przypadku wystawy "Przyszłość, która nadeszła": „Nauczyłem się, że tuż pod powierzchnią znajduje się inny świat, a w miarę kopania głębiej wciąż są to różne światy. Wiedziałem to jako dziecko, ale nie mogłem znaleźć dowodu. To był po prostu rodzaj uczucia. W błękitnym niebie i kwiatach jest dobro, ale wszystkiemu towarzyszy także inna siła – dziki ból i rozkład”. W taki świat, a może nawet „pod-świat” prowadzą nas dzieła Rzeźniczka, Minora i Kossakowskiego.
Krzysztof Rzeźniczek - realistyczny i warsztatowo mistrzowski, liryczny, hooperowski klimat jego prac tworzy atmosferę tajemnicy. Wspaniale namalowane i wysmakowane obrazy wciągają w swą narrację widza i przykuwają czymś bliskim, intymnym.
Michał Minor - emocjonalna eksplozja, gorzkie żarty i cięte riposty jego malarstwa, są niezwykle charakterystyczne. Brawurowy styl tego malarstwa doskonale jest znany polskiemu odbiorcy. Jego obrazy pobudzają emocje i oburzają. Komiks migawek, które w nim znajdziemy jest pisany językiem nacechowanym przez bunt i oburzenie zmiksowany z "minorowym" poczuciem humoru.
Piotr Kossakowski - elektryczność, szumy i „zakluczenia” obrazu, który niepokoi i wciąga. Piękne mozaikowe dzieła tworzone wypracowaną przez artystę techniką własną są hipnotyzujące. Oddają poziom miraży wspomnień i snów na jawie. Otoczona ich obrazami mam odczucie, że "czasy są niepewne, sytuacja jest napięta".
Przez zbiorową wyobraźnię przetaczają się przecież od kilku lat słowa "protest", "wojna" i "kryzys". Sinusoida historii znów pozwala nam odczuć amplitudę ujemną. Dlatego "Przyszłość, która nadeszła" jest wystawą niezwykle aktualną i ważną. W każdym z dzieł odnajduję przeczucie o samotności człowieka współczesnego, która pogłębiona jest przez chaotyczny i niespokojny czas, w którym jesteśmy zanurzeni.
- Dagmara Giej-Rusnak
Piotr Kossakowski zajmuje się malarstwem i projektowaniem plakatu. Jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, dyplom z wyróżnieniem uzyskał w 2005 roku w Pracowni malarstwa prof. Zbigniewa Blukacza oraz dyplom dodatkowy w Pracowni projektowania plakatu prof. Romana Kalarusa. Obecnie jako profesor uczelni prowadzi autorską Pracownię działań rysunkowych. Otrzymał stypendia Ministra Kultury i Sztuki oraz Marszałka Województwa Śląskiego. Laureat kilkunastu nagród i wyróżnień krajowych i zagranicznych. Autor 20 wystaw indywidualnych. Uczestnik ponad 100 wystaw zbiorowych w kraju i za granicą.
Michał Minor jest absolwentem katowickiej ASP, jest związany z uczelnią od czasu ukończenia studi ó w z wyróżnieniem w 2005 roku. W Akademii Śląskiej zatrudniony od 2008 roku. Od 2020 roku Profesor Sztuki. W latach 2000-2024 uczestniczył w około 220 wystawach zbiorowych i 22 indywidualnych w kraju i za granicą. Laureat licznych nagr ó d i wyróżnień. Uprawia głównie malarstwo, rysunek i grafikę warsztatową, projektuje plakaty. Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych i kolekcjach prywatnych. W swojej tw ó rczości od początku podejmuje dialog ze złoż ono ścią ludzkiej natury. Maluje absurdalność życia poszukując wciąż jego sensu. Potykając się i błądząc, mierzy się w obrazach, kt ó re maluje z trudem i ciężarem ludzkiego istnienia – zadając sobie te same pytania od nowa.
Krzysztof Rzeźniczek jest absolwentem – a obecnie również wykładowcą - Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, którą ukończył dyplomem głównym w Pracowni Malarstwa prof. Kazimierza Cieślika oraz aneksem w Pracowni Rysunku prof. Antoniego Cygana. W 1999 roku otrzymał stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki. W 2006 zdobył wyróżnienie na XXI Festiwalu Malarstwa Współczesnego w Szczecinie oraz Grand Prix w konkursie Fundacji im. Franciszki Eibisch w Warszawie. W 2015 roku obronił pracę doktorską z dziedziny malarstwa. Jest autorem kilkunastu wystaw indywidualnych oraz uczestnikiem ponad 50 wystaw zbiorowych w kraju i za granicą. Zajmuje się głównie malarstwem, rysunkiem oraz fotografią.