Obowiązkowe e-faktury od 2026 roku – najważniejsze informacje o KSeF
W 2026 roku zacznie obowiązywać powszechny obowiązek wystawiania e-faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Wdrożenie systemu będzie służyć cyfryzacji procesów fakturowania, ich księgowania i przechowywania, a także pozwoli unikać błędów przy ich wystawianiu.
W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT). Nowe rozwiązanie to Krajowy System e-Faktur (KSeF).
KSeF jest systemem informatycznym służącym do wystawiania, przesyłania, otrzymywania, dostępu i przechowywania faktur ustrukturyzowanych.
Obowiązek wystawiania faktur w KSeF nastąpi od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2024 r. 200 mln zł i od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców. Wdrożenie KSeF służy cyfryzacji procesów fakturowania, ich księgowania i przechowywania. Pozwala także unikać błędów przy ich wystawianiu.
Natomiast otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF będzie obowiązkowe już od 1 lutego 2026 r. (poza przypadkami wyłączonymi ustawowo, gdzie faktura jest przekazana w sposób uzgodniony).
Do 31 grudnia 2026 r. będzie można jeszcze wystawiać faktury poza KSeF (papierowe lub elektroniczne), jeśli w danym miesiącu suma sprzedaży z VAT na takich fakturach nieprzekroczy 10 000 zł. To ułatwienie ma pomóc w sprawnym przejściu na nowy system.
Wprowadzenie obowiązkowego fakturowania elektronicznego w Polsce to duża zmiana rodząca wiele pytań – technicznych i praktycznych. Na stronie ksef.podatki.gov.pl znajdują się terminy szkoleń – do wyboru są spotkania w urzędach skarbowych oraz webinary organizowane w Internecie.