OZE – FAQ – pytania i odpowiedzi w związku z realizacją projektu
1. Jeśli zawiadomienie o zakończeniu budowy można dostarczyć przy rozliczeniu to czy można zamontować pompę ciepła do nowego budynku?
Tak można, urząd miał takie założenie, więc może być to pierwsze i najlepiej jak będzie jedyne źródło ciepła.
2. Mieszkaniec posiada PV a w ramach obecnego projektu planuje rozbudować PV + magazyn czy można podpiąć magazyn do 2 falowników?
Istnieje taka możliwość, jednak instalacja musi mieć odpowiednio wydajny system zarządzania baterią (BMS), który pozwoli na poprawną komunikację z dwoma falownikami i możliwość uzgodnienia produkcji z OZE w ramach falownika i paneli finansowanych w ramach projektu.
3. Jeśli mieszkaniec ma już istniejącą PV o mocy 3,8kW na jaką moc dostanie magazyn?
Przy wyznaczeniu pojemności magazynu energii należy wziąć pod uwagę istniejące zapotrzebowanie na energię elektryczną budynku mieszkalnego i moc instalacji PV (istniejąca lub planowana w ramach niniejszego projektu). Do obliczenia pojemności magazynu należy przyjąć współczynnik w wysokości: od 1 do 1,5 kWh na 1 wat mocy szczytowej instalacji fotowoltaicznej (kWp).
4. W przypadku gdy wybiorę, że jestem zainteresowany zarówno kompostownikiem jak i drzewkiem to otrzymam 2 pkt?
Tak.
5. Na jaką sumę należy ubezpieczyć instalacje OZE? Czy może to być ubezpieczenie całościowe domu?
Regulamin nie narzuca wartości na jaką ma być ubezpieczona instalacja, można rozszerzyć ubezpieczenie domu o PV (czasami ubezpieczyciel pyta o wartość to = wartości jaka będzie wynikała z umowy czy kosztorysu).
6. Czy mieszkaniec może złożyć 2 wnioski, np. instalacja fotowoltaiczna + magazyn energii elektrycznej i instalacja fotowoltaiczna + pompa ciepła + magazyn energii elektrycznej i w przypadku zakwalifikowania się na dwa wybierze jeden wariant?
Dla jednego budynku mieszkalnego można złożyć wyłącznie jedną deklarację udziału w Projekcie. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy w jednym budynku znajdują się dwa wydzielone lokale mieszkalne i każdy z nich posiada odrębną księgę wieczystą.
7. Czy jeśli mieszkaniec otrzymał dotację na kocioł gazowy w ramach PONE to czy może wnioskować o powietrzną pompę ciepła?
W ramach PONE też jest okres trwałości 5 lat, każdy taki przypadek będzie sprawdzany przez UM Tychy / UG Wyry, wstępnie w roku 2027 kończy się okres trwałości dla ostatnich inwestycji zrealizowanych w PONE w ramach programu dla Miasta Tychy, więc wówczas może zrealizować PCP. Dotyczy również dotacji z miejskiego budżetu na wymianę źródła.
8. Czy można wziąć udział w Projekcie jeżeli pod adresem inwestycji jest zarejestrowana działalność gospodarcza a świadczenie usług odbywa się poza adresem inwestycji?
Tak.
9. Czy pełnomocnictwo musi być podpisane notarialnie?
Nie musi być podpisane notarialnie. Musi być podpisane czytelnie na wskazanym w regulaminie wzorze.
10. Czy można wnioskować o dotację do budynków mieszkalnych w budowie?
Tak, w przypadku budynku w budowie, dla którego nie zostało złożone zawiadomienie o zakończeniu budowy, przyjmuje się następującą procedurę:
1) podczas naboru w dokumentach zgłoszeniowych (Ankieta doboru instalacji OZE – załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu) należy wskazać planowany termin (miesiąc i rok: 2025, 2026) zakończenia budowy budynku mieszkalnego (lecz nie później niż do końca 2026 roku).
2) dla inwestycji OZE realizowanych w latach 2025 – 2026 należy złożyć w PINB zawiadomienie o zakończeniu budowy przed datą złożenia wniosku o wypłatę grantu lecz nie później niż do 29 października roku, w którym podpisano umowę o powierzenie grantu.
3) w roku 2027 zostaną realizowane inwestycje OZE dla budynków mieszkalnych, dla których złożono w PINB zawiadomienie o zakończeniu budowy w okresie od listopada do grudnia 2026 r.
11. Jakie warunki należy spełnić aby rozliczyć grant w w budynkach mieszkalnych w trakcie budowy?
Należy przedstawić dokument potwierdzający użytkowanie budynku, oddanych do użytkowania - zaświadczenie wydane przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Grantobiorca składa kopię dokumentu, oryginał do wglądu.
12. Czy posiadając audyt energetyczny budynku mieszkalnego konieczne jest wykonanie dokumentu OZC w przypadku zabudowy pompy ciepła?
Opracowanie OZC musi uwzględniać minimalne parametry instalacji OZE, określone w załączniku nr 9 do Regulaminu, opracowanie zapotrzebowania budynku na energię końcową w stanie przed wykonaniem inwestycji pompy ciepła i po jej wykonaniu wyrażoną w GJ/rok. Dokument musi być sporządzony przez osobę:
1) ujętą w wykazie uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej Centralnego Rejestru Charakterystyki Energetycznej Budynków, prowadzonego przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii
lub
2) znajdującą się w bazie na liście Rekomendowanych Audytorów Energetycznych zgodnie z normą PN-EN 12831. Lista opublikowana jest na stronie Zrzeszenia Audytorów Energetycznych, pod adresem: link
13. Czy można wykonać dokument OZC samodzielnie, posiadając uprawnienia do jego sporządzenia?
Tak, regulamin nie przewiduje wykluczenia w tym zakresie.
14. Czy można rozbudować istniejącą instalację fotowoltaiczną?
Nie, wymagamy zabudowy osobnej mikroinstalacji ze względu na Trwałość Projektu. Grantobiorca zobowiązany jest do utrzymywania Instalacji OZE wykonanej w ramach Projektu w niezmienionym stanie technicznym, co oznacza brak możliwości zmiany miejsca montażu Instalacji OZE, modyfikacji technicznych (w tym jej rozbudowy, przebudowy) i jej przeznaczenia przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji Projektu określonego w Wytycznych programowych dla FE SL 2021 – 2027, tj. od dnia płatności końcowej na rzecz Grantodawcy.
15. Czy w dokumencie OZC należy uwzględnić planowaną termomodernizację budynku mieszkalnego (docieplenie ścian, docieplenie dachu, wymianę okien itp.)?
Opracowanie OZC musi określać zapotrzebowania budynku na energię końcową w stanie przed wykonaniem inwestycji pompy ciepła i po jej wykonaniu wyrażoną w GJ/rok. W przypadku termomodernizacji budynku ulegnie zmianie zapotrzebowanie budynku na energię końcową w stanie po.
16. Kiedy nastąpi rozliczenie w przypadku wykonania instalacji przez dwóch wykonawców (np. montaż pompy ciepła i instalacji fotowoltaicznej)?
W przypadku zakupu i montażu więcej niż jednej Instalacji OZE, Grantobiorca składa jeden wniosek o wypłatę grantu obejmujący koszty wszystkich zamontowanych Instalacji OZE.
17. Jaki jest okres wypłaty Grantu?
Grantodawca przekaże środki finansowe na rachunek bankowy wskazany przez Grantobiorcę w umowie o powierzenie grantu w terminie do 30 dni od momentu pozytywnej oceny formalnej dokumentów określonych w ust. 1, pod warunkiem dostępności środków, lecz nie później niż do ostatniego dnia roboczego roku kalendarzowego, w którym została zawarta umowa o powierzenie grantu.
18. Czy można wykonać instalację OZE samodzielnie prowadząc działalność gospodarczą?
Zgodnie z regulaminem § 8. pkt. 12. Dopuszcza się montaż poszczególnych Instalacji OZE w ramach zestawu przez różnych Wykonawców, którzy posiadają stosowne uprawnienia, zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. Nie dopuszcza się samodzielnego montażu Instalacji OZE przez Grantobiorcę.
19. Czy montaż dodatkowej instalacji PV (istniejąca PV na zasadach opustów - rozliczenie net-metering) wymaga zmiany warunków rozliczenia z OSD Tauron (net-billing)?
Nie. Prosumenci, którzy rozbudują instalację, ale jej moc po rozbudowie nie przekroczy 50 kW, nie muszą obawiać się o utratę możliwości rozliczania w systemie opustów. Tylko w jednym przypadku prosument przejdzie na net-billing – jeśli wyrazi taką wolę. Należy jednak pamiętać, że suma mocy istniejącej i projektowanej instalacji fotowoltaicznej oraz magazynu energii elektrycznej nie mogą przekroczyć mocy przyłączeniowej do budynku. Przekroczenie mocy przyłączeniowej będzie skutkowało przeniesieniem Prosumenta z systemu rozliczeń net-metering do net billing.
20. W przypadku zamieszkania budynku przez okres krótszy niż 12 miesięcy, jakie wpisać zużycie energii elektrycznej w ankiecie?
Zużycie energii elektrycznej należy wyznaczyć na podstawie okresu zamieszkania, np. mieszkając przez 3 miesiące, wartość zużycia pomnożyć przez 4 tak aby otrzymać prognozowane zużycie za okres 12 miesięcy lub ustalić zapotrzebowanie na energię w oparciu o projekt budowlany lub charakterystykę energetyczną budynku.
21. Wyznaczając moc instalacji fotowoltaicznej z zabudową pompy ciepła dla budynków mieszkalnych w których zbudowana jest instalacja fotowoltaiczna należy użyć energii pobranej z OSD czy energii zblilansowanej?
Do wyznaczenia mocy instalacji będzie wykorzystywany następujący wzór:
W sytuacji, gdy w budynku nie znajduje się żadna instalacja fotowoltaiczna:
Max moc instalacji = Zużycie energii elektrycznej (energia pobierana z sieci) na podstawie referencyjnego okresu 12 miesięcy w kWh) / (współczynniki produkcji energii z 1 kW mocy instalacji zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie ustalony w wysokości: 1025 kWh/1 kW mocy x sprawność instalacji zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie ustalona w wysokości: 90%).
Przykład:
Zużycie w ciągu wynosi: 5 000 kWh/rok
Maksymalna moc = 5 000 kWh/rok / (1025 kWh/1 kW x 90%) = 5,42 kW
W sytuacji, gdy w budynku znajduje się instalacja fotowoltaiczna rozliczana wg zasad net-metering:
Max moc instalacji = Zużycie energii elektrycznej (energia pobierana z sieci na podstawie referencyjnego okresu 12 miesięcy w kWh po zbilansowaniu) / (współczynniki produkcji energii z 1 kW mocy instalacji zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie ustalony w wysokości: 1025 kWh/1 kW mocy x sprawność instalacji zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie ustalona w wysokości: 90%).
Przykład:
Zużycie w ciągu wynosi: 5 000,00 kWh/rok
Produkcja energii z OZE: 2 000,00 kWh/rok
Zużycie energii w ciągu roku po zbilansowaniu: 2 800 kWh/rok (na podstawie rozliczenia)
Maksymalna moc = 2 800 kWh/rok / (1025 kWh/1 kW x 90%) = 3,03 kW
W sytuacji, gdy w budynku znajduje się instalacja fotowoltaiczna rozliczana wg net-billing:
Max moc instalacji = Zużycie energii elektrycznej (energia pobierana z sieci na podstawie referencyjnego okresu 12 miesięcy w kWh) / (współczynniki produkcji energii z 1 kW mocy instalacji zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie ustalony w wysokości: 1025 kWh/1 kW mocy x sprawność instalacji zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie ustalona w wysokości: 90%).
Przykład:
Zużycie w ciągu wynosi: 5 000 kWh/rok
Produkcja energii z OZE: 3 000,00 kWh/rok
Energia pobierana z sieci: 2 000,00 kWh/rok
Maksymalna moc = 2 000 kWh/rok / (1025 kWh/1 kW x 90%) = 2,16 W
22. Czy kominki muszą zostać zlikwidowane?
Podmioty posiadające instalacje wydzielające ciepło, lub wydzielające ciepło i przenoszące je do innego nośnika (tzw. miejscowy ogrzewacz powietrza np.: kominek, piec) powinny wymienić instalację na spełniającą wymagania Rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1185 z dnia 24.04.2015. do 31.12.2022 r. chyba że, instalacja osiąga sprawność cieplną min 80 % lub jest wyposażona w urządzenie do redukcji emisji pyłu zgodnie z zapisami Uchwały antysmogowej Sejmiku Województwa Śląskiego.
Link do uchwały tutaj
23. Czy w ankiecie należy wskazać łączną moc urządzeń grzewczych w przypadku posiadania np. kotła gazowego i kominka?
Tak, można wskazać też kilka liczb określających moce np. oddzielając je przecinkiem lub ukośnikiem.
24. Jak wyznaczyć pojemność magazynu energii?
Przy wyznaczeniu pojemności magazynu energii należy wziąć pod uwagę istniejące zapotrzebowanie na energię elektryczną budynku mieszkalnego i moc instalacji PV (istniejąca lub planowana w ramach niniejszego projektu). Do obliczenia pojemności magazynu należy przyjąć od 1 do 1,5 kWh na 1 wat mocy szczytowej instalacji fotowoltaicznej (kWp). Dopuszcza się montaż magazynu energii z wbudowanym systemem zarządzania energią.
Uwaga: Na etapie składania deklaracji i weryfikacji technicznej moc magazynu nie będzie ustalana.
25. Jaki jest poziom dofinansowania dla instalacji fotowoltaicznej (deklaracja typ A1)?
do 6.000,00 zł /kWp, nie więcej niż 30.000,00 zł.
26. Jaki jest poziom maksymalnego dofinansowania dla instalacji fotowoltaicznej (deklaracja typ A1) o mocy 7kW, zakładając koszt 5 000 zł/kWp ?
Jeżeli kosztorys obejmuje instalację o mocy 7 kWp i koszcie kwalifikowanym (panele, robocizna, falownik) w wysokości: 35 000,00 zł, czyli średnio 5 000,00 złotych/kWp, w związku z tym maksymalny koszt kwalifikowany wynosi: 30 000 złotych do instalacji, a dofinansowanie: 25 500,00 zł.
27. Czy wniosek może złożyć mieszkaniec, który ma zarejestrowane stowarzyszenie zwykłe nie prowadzące działalności pod adresem planowanej inwestycji?
Odpowiedź udzielono w pkt. 28.
28. Czy wniosek może złożyć mieszkaniec, który ma zarejestrowane stowarzyszenie zwykłe nie prowadzące działalności pod adresem planowanej inwestycji? Odpowiedź Udzielono w pkt. 28
Czy wniosek może złożyć mieszkaniec, który ma zarejestrowaną działalność, ale pod działalność jest osobny licznik?
W miejscu realizacji inwestycji nie może być prowadzona żadna działalność gospodarcza (w jakiejkolwiek formie prawnej) także rolnicza. W miejscu realizacji inwestycji OZE może być wyłącznie zarejestrowana działalność gospodarcza i/albo rolnicza.
29. Czy mieszkaniec który ma 2 liczniki ma podać stan sumaryczny z dwóch liczników?
TAK, pod warunkiem, że liczniki służą wyłącznie budynkowi mieszkalnemu wnioskodawcy i w budynku nie ma wyodrębnionych lokali mieszkalnych.
30. W związku z zakazem zabudowy instalacji fotowoltaicznej na północ prosimy o podanie ewentualnego zakresu azymutów dla których instalacje nie będą akceptowane.
Azymut wyłączony w ramach projektu to 0°- 45° oraz 315°- 360°.
31. Posiadam w budynku mieszkalnym zabudowaną instalacją fotowoltaiczną, która nie pokrywa w pełni mojego zapotrzebowania, więc planuję złożyć dokumenty zgłoszeniowe na zabudowę instalacji fotowoltaicznej i magazynu energii. Jednakże w budynku instalacja elektryczna ma za małą moc przyłączeniową. Wobec powyższego czy mogę zwiększyć moc przyłączeniową po zakwalifikowaniu się do projektu?
TAK, jednakże moc przyłączeniowa musi być zwiększona do dnia podpisania umowy o powierzenie grantu.
32. Czy hodowla psów (jako dział specjalny produkcji rolnej) zarejestrowana i prowadzona w budynku mieszkalnym wyklucza z udziału w projekcie?
Tak, hodowla psów jako dział specjalny produkcji rolnej wyklucza z udziału w projekcie, ponieważ stanowi działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działami specjalnymi produkcji rolnej są m.in. hodowle zwierząt poza gospodarstwem rolnym, które są uznawane za formę działalności rolniczej, ale są opodatkowane na zasadach właściwych dla działalności gospodarczej (np. na podstawie norm szacunkowych dochodu lub ksiąg rachunkowych). Choć nie jest to działalność gospodarcza w rozumieniu przepisów o CEIDG, to jest to działalność produkcyjna i zarobkowa prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły, a więc ma cechy działalności gospodarczej. Hodowla psów zarejestrowana jako dział specjalny produkcji rolnej, wpisana do ewidencji działalności rolniczej i podlegająca opodatkowaniu, jest formalnie działalnością zarobkową, co może stanowić podstawę do wykluczenia z udziału w projekcie.
Prowadzenie hodowli w budynku mieszkalnym oznacza, że budynek nie jest wykorzystywany wyłącznie na cele mieszkaniowe, co narusza warunki projektu.
33. Czy umowa deweloperska potwierdza tytuł własności do nieruchomości?
Umowa deweloperska stanowi podstawę prawną do nabycia prawa własności nieruchomości po spełnieniu warunków przez obie strony. Jednak samo przeniesienie na nas własności nieruchomości, następuje po podpisaniu umowy przenoszącej własność. W związku z tym nie można trwaktować jej jako "posiadania prawa własności i współwłasności" i nie jest podstawą do wnioskowania o środki w ramach naboru.
Projekt pn. Postaw na OZE – rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii na terenie Gmin Partnerskich Tychy i Wyry” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i przez budżet państwa w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, Priorytet X Fundusze Europejskie na Transformację, Działanie 10.06 Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii – projekt grantowy.