CEIDG – zmiany w korzystaniu przez Internet
Od 13 grudnia 2021 roku zmieni się sposób elektronicznego składania wniosków do CEIDG. Konto użytkownika ceidg.gov.pl, zastąpi Konto Przedsiębiorcy na Biznes.gov.pl. Poznaj szczegóły i przygotuj się na zmiany.
Zgodnie z zapowiedziami Ministra Rozwoju i Technologii od 13 grudnia 2021 r. nastąpi połączenie dwóch serwisów w jeden. Fuzja ta ma poprawić komfort oraz dostępność do
e-usług osobom fizycznym (przedsiębiorcom).
Wcześniejsza platforma ceidg.gov.pl zostanie „wchłonięta” przez biznes.gov.pl i właśnie tam odnajdziemy dostęp m.in. do kreatora CEIDG, spraw urzędowych, które można załatwić poprzez portal oraz statusy zgłaszanych przez nas spraw/formularzy. Docelowym założeniem platformy ma być coraz większa dostępność e-usług, czyli spraw, które wcześniej wymagały stawiennictwa w różnych urzędach (rejestracji do kilku portali), a które teraz w jednym miejscu można załatwić od początku do końca.
Aby korzystać z portalu biznes.gov.pl, wystarczy założyć „konto przedsiębiorcy”, które ułatwi w poruszaniu się i wypełnieniu koniecznych wniosków. Do skorzystania ze swojego „konta przedsiębiorcy” niezbędny jest profil zaufany czyli nasz „elektroniczny” podpis lub e-dowód. Konto użytkownika ceidg.gov.pl przestaje istnieć od dnia 13 grudnia br. (nie będzie już możliwe zalogowanie się do konta użytkownika ceidg.gov.pl.)
Sposoby rejestracji do portalu biznes.gov.pl i logowanie do „konta przedsiębiorcy” przedstawia instrukcja:
https://akademia.biznes.gov.pl/images/BIZGOV_Rejestracja_i_logowanie_11.12.2019.pdf
Co załatwisz w „Koncie Przedsiębiorcy”:
- sprawdzisz swój aktualny wpis oraz pobierzesz zaświadczenie na dany dzień (CEIDG)
- złożysz wniosek o wpis do CEIDG - rejestrację działalności gospodarczej,
- zmienisz dane firmy w rejestrze,
- zawiesisz, wznowisz swoją działalność,
- zamkniesz firmę poprzez wykreślenie wpisu,
- ustanowisz pełnomocnika albo prokurenta w CEIDG
- sprawdzisz wysłane wnioski (historia wpisu w CEIDG)
- zrealizujesz inne wnioski, sprawdzisz status wysłanych wniosków oraz odpowiedzi z urzędów – informacje o załatwieniu sprawy lub powiadomienia o błędach we wnioskach.
Wraz ze zmianą adresu strony, na której możemy zgłosić założenie działalności gospodarczej, zmiany, zawieszenie, wznowienie, wykreślenie wpisu w CEIDG, ulega zmianie formularz CEIDG-1 z wersji 1.8.9 na wersję 2.1.0.
Jednocześnie dzięki kreatorowi wniosku dostępnemu na stronie głównej biznes.gov.pl („Złóż wniosek CEIDG”) wypełnienie żądanych przez nas danych będzie prostsze i czytelniejsze a system sam przekształci na podstawie podanych przez nas informacji wniosek CEIDG-1 (wersja 2.1.0.).
Wersję papierową wniosku CEIDG-1 wersja 2 1 0. lub wygenerowany numer wniosku (kod wniosku - tylko w przypadku założenia działalności), jak do tej pory można złożyć lub podać w przypadku kodu, w dowolnym urzędzie miasta bądź gminy.
W przypadku wątpliwości jak wypełnić wniosek pozostajemy do Państwa dyspozycji (parter Urzędu Miasta w Tychach, stanowisko numer 5).
Użytkownik posiadający „Konto Przedsiębiorcy” może również pobrać m.in. następujące zaświadczenia:
- zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach
- zaświadczenie potwierdzające status podatnika VAT
- zaświadczenie o niezaleganiu w ZUS.
Na stronie biznes.gov.pl znajduje się również wyszukiwarka firm zarejestrowanych w CEIDG i KRS. Narzędzie to stanowi postawę do wyszukiwania firm indywidualnych i spółek prawa handlowego.
Więcej informacji na temat funkcjonowania portalu biznes.gov.pl znajdziemy na stronie:
https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/001157
W razie pytań odnośnie funkcjonowania systemu biznes.gov.pl można skontaktować się z Centrum Pomocy Przedsiębiorcy - Infolinia: 801 055 801 / 22 765 67 32 (od poniedziałku do piątku od godz. 7 do 17 – z wyłączeniem świąt)
Dodatkowe informacje dostępne są równie na stronie: https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/001157