Pytania i odpowiedzi
Najczęściej zadawane pytania - zajrzyj.
Dlaczego kiedyś "mogliśmy" segregować odpady, a dziś "musimy"?
Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 19 lipca 2019 r. stawia przed samorządowcami i mieszkańcami gminy nowe wyzwania. Przede wszystkim wprowadza segregację odpadów jako bezwzględny obowiązek. Dodatkowo zgodnie z unijnymi przepisami w 2020 r. aż 50 proc. odpadów powinniśmy poddawać recyklingowi (w roku 2035 r. będzie to już 65 proc.). Natomiast według danych udostępnionych przez Eurostat w ubiegłym roku w Polsce do recyklingu trafiało jedynie 33,8 proc. śmieci. Wskaźnik ten co roku wykazuje tendencję rosnącą, jednak to nadal za mało - musimy szybko nadrobić prawie 20 proc.
Wszyscy w klatce segregują, a jedna osoba nie. Czy konsekwencje poniosą wszyscy mieszakńcy?
Zgodnie z nowelizacją tzw. ustawy śmieciowej, gdy firma wywozowa stwierdzi nieprawidłowe segregowanie odpadów w zabudowie wielorodzinnej, np. we wspólnocie, to opłatę podwyższoną poniesie cała wspólnota. Zatem każdy mieszkaniec zabudowy wielorodzinnej powinien starać się segregować odpady, gdyż „ucieczka” w anonimowość nic nie daje - opłata podwyższona dotyczyć będzie wszystkich tak samo – zarówno tych, którzy do segregacji się przykładają, jak i tych, którzy segregują odpady nieprawidłowo.
Gdzie można zgłaszać nieprawidłowości?
Wszelkie przypadki nieprawidłowości w jakości świadczenia usług odbioru odpadów komunalnych należy zgłaszać do:
- Zarządców Nieruchomości/Wspólnot/Spółdzielni (zabudowa wielorodzinna);
- Referatu Gospodarki Odpadami Urzędu Miasta Tychy na adres mailowy: odpadykom@umtychy.pl (zabudowa jednorodzinna, przedsiębiorcy).
Gdzie wyrzucić karton po mleku: do żółtego czy niebieskiego worka?
Karton po mleku jako opakowanie wielomateriałowe, czyli wykonane z minimum dwóch różnych materiałów, których nie da się rozdzielić, należy wrzucić do żółtego worka lub pojemnika na tworzywa sztuczne i metale. Jeśli mamy wątpliwość, gdzie wyrzucić dany rodzaj śmieci, można skorzystać z wyszukiwarki odpadów: https://www.master.tychy.pl/wyszukiwarka-odpadow-i449.pl.html.
Wystarczy wpisać nazwę przedmiotu lub rodzaj odpadów i sprawdzić, do którego pojemnika można go wyrzucić.
Czy wywozem odpadów remontowo-budowlanych, każdy mieszkaniec musi zająć się we własnym zakresie?
Tak, odpadami po remoncie każdy mieszkaniec musi zająć się we własnym zakresie, są 3 możliwości :
- bezpłatne oddanie do PSZOK-u - od 2021 r. w danym roku kalendarzowym, licząc na mieszkanie/dom, będzie można oddać 1 tonę odpadów remontowo-budowlanych (jeśli remontuje się mieszkanie we własnym zakresie)
- zamówienie kontenera - jest wiele firm, które za opłatą dostarczą pod wskazany adres kontener na odpady po remocnie (koszt od 100 do kilkuset złotych)
- zobowiązanie firmy, z którą podpisano umowę na remont - to na niej ciąży obowiązek zagospodarowania odpadów.
Co robimy źle?
Najczęściej popełnianym błędem przez wielu mieszkańców jest składowanie pozostałości po remoncie pod altaną śmietnikową w miejscu, gdzie powinno zostawiać się wielkogabaryty. Tymczasem odpady remontowo-budowlane czy opony pozostawione przy altanach śmietnikowych lub w ramach tzw. "wystawki" przy domach jednorodzinnych, nie zostaną zabrane przez firmę wywożącą śmieci. Co więcej, za pozostawienie ich w niedozwolonych miejscach, możemy zostać ukarani mandatem w wysokości 500 zł.