3 czerwca 2020, 12:52:39

Najczęściej zadawane pytania - zajrzyj.

Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 19 lipca 2019 r. stawia przed samorządowcami i mieszkańcami gminy nowe wyzwania. Przede wszystkim wprowadza segregację odpadów jako bezwzględny obowiązek. Dodatkowo zgodnie z unijnymi przepisami w 2020 r. aż 50 proc. odpadów powinniśmy poddawać recyklingowi (w roku 2035 r. będzie to już 65 proc.). Natomiast według danych udostępnionych przez Eurostat w ubiegłym roku w Polsce do recyklingu trafiało jedynie 33,8 proc. śmieci. Wskaźnik ten co roku wykazuje tendencję rosnącą, jednak to nadal za mało - musimy szybko nadrobić prawie 20 proc.  

Zgodnie z nowelizacją tzw. ustawy śmieciowej, gdy firma wywozowa stwierdzi nieprawidłowe segregowanie odpadów w zabudowie wielorodzinnej, np. we wspólnocie, to opłatę podwyższoną poniesie cała wspólnota. Zatem każdy mieszkaniec zabudowy wielorodzinnej powinien starać się segregować odpady, gdyż „ucieczka” w anonimowość nic nie daje - opłata podwyższona dotyczyć będzie wszystkich tak samo – zarówno tych, którzy do segregacji się przykładają, jak i tych, którzy segregują odpady nieprawidłowo.

Wszelkie przypadki nieprawidłowości w jakości świadczenia usług odbioru odpadów komunalnych należy zgłaszać do Referatu Gospodarki Odpadami Urzędu Miasta Tychy na adres mailowy: odpadykom@umtychy.pl

Karton po mleku jako opakowanie wielomateriałowe, czyli wykonane z minimum dwóch różnych materiałów, których nie da się rozdzielić, należy wrzucić do żółtego worka lub pojemnika na tworzywa sztuczne i metale. Jeśli mamy wątpliwość, gdzie wyrzucić dany rodzaj śmieci, można skorzystać z wyszukiwarki odpadów:  https://www.master.tychy.pl/wyszukiwarka-odpadow-i449.pl.html.

Wystarczy wpisać nazwę przedmiotu lub rodzaj odpadów i sprawdzić, do którego pojemnika można go wyrzucić.

Tak, odpadami po remoncie każdy mieszkaniec musi zająć się we własnym zakresie, są 3 możliwości :

  • bezpłatne oddanie do PSZOK-u  - w danym roku, licząc na mieszkanie/dom, można oddać 1,5 tony odpadów remontowo-budowlanych (jeśli remontuje się mieszkanie we własnym zakresie)
  •  zamówienie kontenera - jest wiele firm, które za opłatą dostarczą pod wskazany adres kontener na odpady po remocnie (koszt od 100 do kilkuset złotych)
  • zobowiązanie firmy, z którą podpisano umowę na remont - to na niej ciąży obowiązek wywiezienia odpadów.

 Co robimy źle?

Najczęściej popełnianym błędem przez wielu mieszkańców jest składowanie pozostałości po remoncie pod altaną śmietnikową w miejscu, gdzie powinno zostawiać się wielkogabaryty. Tymczasem odpady remontowo-budowlane, opony czy części samochodowe pozostawione przy altanach śmietnikowych lub w ramach tzw. "wystawki" przy domach jednorodzinnych, nie zostaną zabrane przez firmę wywożącą śmieci. Co więcej, za pozostawienie ich w niedozwolonych miejscach, możemy zostać ukarani mandatem w wysokości 500 zł.

Nasza witryna wykorzystuje pliki cookies, m.in. w celach statystycznych. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dowiedz się w jaki sposób przetwarzamy Twoje dane osobowe w Urzędzie Miasta Tychy oraz jakie masz związane z tym prawa. WEJDŹ » ×