Obsługa klientów w ZUS od 4 maja 2020 r.
Od 4 maja 2020 r. ZUS przywraca standardową obsługę klientów w swoich placówkach. U pracowników w salach obsługi klientów będzie można m.in. uzyskać informacje i porady oraz złożyć wnioski i dokumenty.
Ze względu na bezpieczeństwo, wszystkie osoby odwiedzające placówki ZUS powinny posiadać środki ochrony osłaniające nos i usta (do czasu obowiązywania wytycznych rządowych w tym zakresie).
Obsługa w placówkach ZUS będzie realizowana przy zachowaniu zasady odpowiedniego odstępu między klientami oczekującymi na obsługę (minimum 1,5 metra między osobami). Klienci będą wpuszczani pojedynczo, w zależności od dostępności stanowiska , na którym możliwe jest załatwienie danej sprawy.
Przy stanowisku będzie mogła przebywać tylko jedna osoba . Osoby towarzyszące (za wyjątkiem osób towarzyszących osobom z niepełnosprawnością, tłumaczy języka migowego, pełnomocników lub rodzica z dzieckiem) nie będą mogły podejść do stanowiska razem z osobą obsługiwaną.
W placówkach ZUS nadal pozostaną skrzynki, do których można samodzielnie składać dokumenty, wnioski, pisma – „Skrzynka na dokumenty” oraz skrzynka „Wnioski przedsiębiorców – Tarcza Antykryzysowa”.
W poniedziałki placówki ZUS są dostępne od godz. 8 do godz. 18 .
Ze względu na obowiązujący stan epidemii, ZUS nadal zachęca załatwiania spraw bez wychodzenia z domu . Poprzez:
-
elektroniczny portal Platformy Usług Elektronicznych
Poprzez profil na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS i korzystanie z usług elektronicznych. Konto na portalu PUE ZUS można założyć bez wychodzenia z domu – przez internet - za pomocą profilu zaufanego (ePUAP/login.gov) lub bankowości elektronicznej. Na PUE ZUS można samodzielnie pobrać potwierdzenia z danymi zgromadzonymi w ZUS oraz przekazać elektronicznie wnioski o wydanie stosownych zaświadczeń.
-
telefonicznie
do dyspozycji jest ogólnopolska infolinia pod numerem telefonu 22 560 16 00 dostępna w dni robocze (pn.-pt) w godzinach 7-18.
oraz specjalne nr telefonu :
-
nr telefonu 22 290 87 01 dostępny w dni robocze (pn.- pt.) w godzinach 7 - 15
-
obsługa w sprawie świadczeń z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji
-
obsługa w sprawie zasiłków opiekuńczych na czas opieki nad dzieckiem w związku z zamknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły
-
-
nr telefonu 22 290 87 02 oraz 22 290 87 03 dostępne w dni robocze (pn.- pt.) w godzinach 7 - 15
-
obsługa w sprawie wsparcia z ZUS w ramach Tarczy Antykryzysowej
-
Informacje na temat wsparcia w ramach Tarczy Antykryzysowej można również uzyskać na rządowej ogólnopolskiej infolinii pod nr telefonów :
-
22 484 84 84
-
732 122 500
Konsultanci tej infolinii są dostępni od godz. 8 – 16.
Źródło: zus.pl