Inteligentny System Zarządzania i Sterowania Ruchem w Tychach
W ramach projektu wybudowany zostanie kompleksowy system sterowania i monitorowania ruchem drogowym, którym objętych będzie blisko 40 skrzyżowań – większość z nich zostanie całkowicie przebudowana. Na ulicach pojawią się m.in. stacje pomiarowe warunków atmosferycznych, zanieczyszczeń i hałasu, a także dynamiczne tablice parkingowe, które będą wskazywały poziom napełnienia parkingów. Wprowadzone zostaną także znaki o zmiennej treści informujące uczestników ruchu o występujących niebezpieczeństwach i utrudnieniach na drogach. Będzie możliwy pomiar masy pojazdów w ruchu, bez konieczności zatrzymania lub redukcji prędkości samochodów.
Dzięki temu rozwiązaniu zmniejszy się degradacja sieci drogowej. ITS wpłynie na poprawę funkcjonowania komunikacji zbiorowej. Ruch autobusów i trolejbusów będzie na bieżąco śledzony na e-mapach. W razie opóźnienia system sterowania ruchem drogowym będzie mógł wprowadzić priorytet przejazdu dla tych pojazdów na wybranych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.
W wyniku realizacji przedsięwzięcia spodziewane jest osiągnięcie trzech kluczowych efektów:
- zmniejszenie emisji zanieczyszczeń,
- poprawa konkurencyjności czasowej komunikacji publiczne,
- redukcja wypadków i kolizji drogowych.
Ponadto, realizacja przedsięwzięcia w zamierzonym kształcie przyczyni się do osiągnięcia korzyści społeczno-ekonomicznych:
- poprawy funkcjonowania systemu komunikacji zbiorowej (autobusowej i trolejbusowej) poprzez wprowadzenie priorytetu przejazdu na wybranych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną,
- redukcji zużycia energii elektrycznej i paliw płynnych,
- wykorzystania oznakowania o zmiennej treści (VMS) do informowania o utrudnieniach w ruchu, aktualnych warunkach ruchu na wybranych odcinkach, informowanie o zalecanych trasach alternatywnych za pomocą komunikatów tekstowych oraz graficznych,
- wspomagania utrzymania zimowego dróg i możliwość natychmiastowej reakcji, poprzez gromadzenie informacji o drogowych warunkach meteorologicznych,
- wykorzystania systemu dynamicznego ważenia pojazdów w ruchu (WIM) do wspomagania pracy Inspekcji Transportu Drogowego (ITD) na drogach krajowych DK-1 , DK-86 i DK-44 oraz wykrywania pojazdów ponadnormatywnych (pomiar między innymi nacisków osi, masy całkowitej, profilu 3D pojazdu),
- zastosowania dynamicznej informacji parkingowej umożliwiającej wyświetlanie ilości wolnych miejsc na wskazanych parkingach drogowych – nieocenione będzie działanie systemu w codziennych podróżach do centrum miasta celem załatwienia bieżących spraw (w urzędach, obiektach użyteczności publicznej itp.) oraz podczas wydarzeń kulturalnych i sportowych, kiedy przybywający będą mieć bieżącą informację o parkingach, na których są wolne miejsca, co zapobiegnie niepotrzebnemu przemieszczaniu się po mieście w poszukiwaniu parkingu,
- integracji systemu parkingowego z istniejącymi parkingami P&R oraz parkometrami wykonanymi w ramach przedsięwzięcia „Śląska Karta Usług Publicznych,
- detekcji i rejestracji pojazdów przejeżdżających na czerwonym świetle na wybranych skrzyżowaniach,
- odcinkowego pomiaru prędkości w pięciu ciągach drogowych,
- monitorowania i sterowania oświetleniem ulicznym,
- doświetlenia przejść dla pieszych, przejazdów rowerowych, tarcz skrzyżowań – wpływ na bezpieczeństwo, szczególnie niechronionych użytkowników dróg,
- wdrożenia systemu tablic e-papier na wybranych przystankach,
- wideo-monitorowania skrzyżowań drogowych,
- udostępnienia podsystemu planowania podróży oraz informowania o aktualnych warunkach ruch poprzez internetowe platformy informacyjne i aplikacje mobilne.
Termin realizacji: do 2022
Wartość projektu: 117 412 357,23 PLN
Kwota dofinansowania ze środków Unii Europejskiej: 84 547 190,40 PLN
Kwota dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych: 13 070 906,00 PLN
Powrót na stronę Dofinansowanie krajowe>>