Projekt „Inteligentny System Zarządzania i Sterowania Ruchem w Tychach”
Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014 – 2020, Oś priorytetowa: IV Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, Działanie 4.5 – Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie.
W ramach projektu powstanie system sterowania i monitorowania ruchem drogowym, którym zostanie objętych blisko 40 skrzyżowań w mieście – większość z nich ma być całkowicie przebudowana. Na ulicach pojawią się m.in. stacje pomiarowe warunków atmosferycznych, zanieczyszczeń i hałasu, a także dynamiczne tablice parkingowe, które będą wskazywały poziom napełnienia parkingów. Wprowadzone zostaną także znaki o zmiennej treści informujące uczestników ruchu o występujących niebezpieczeństwach i utrudnieniach na drogach. Będzie możliwy pomiar masy pojazdów w ruchu, bez konieczności zatrzymania lub redukcji prędkości samochodów.
Dzięki temu rozwiązaniu zmniejszy się degradacja sieci drogowej. ITS wpłynie na poprawę funkcjonowania komunikacji zbiorowej. Ruch autobusów i trolejbusów będzie na bieżąco śledzony na e-mapach. W razie opóźnienia system sterowania ruchem drogowym będzie mógł wprowadzić priorytet przejazdu dla tych pojazdów na wybranych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.
W wyniku realizacji przedsięwzięcia spodziewane jest osiągnięcie trzech kluczowych efektów:
· zmniejszenie emisji zanieczyszczeń,
· poprawa konkurencyjności czasowej komunikacji publiczne,
· redukcja wypadków i kolizji drogowych.
Ponadto, realizacja przedsięwzięcia w zamierzonym kształcie przyczyni się do osiągnięcia licznych korzyści społeczno-ekonomicznych:
· poprawa funkcjonowania systemu komunikacji zbiorowej (autobusowej i trolejbusowej) poprzez wprowadzenie priorytetu przejazdu na wybranych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną,
· redukcja zużycia energii zarówno elektrycznej jak i zużycia paliw płynnych,
· wykorzystanie oznakowania o zmiennej treści (VMS) do informowania o utrudnieniach w ruchu, aktualnych warunkach ruchu na wybranych odcinkach, informowanie o zalecanych trasach alternatywnych za pomocą komunikatów tekstowych oraz graficznych,
· wspomaganie utrzymania zimowego dróg i możliwość natychmiastowej reakcji, poprzez gromadzenie informacji o drogowych warunkach meteorologicznych,
· wykorzystanie systemu dynamicznego ważenia pojazdów w ruchu (WIM) do wspomagania pracy Inspekcji Transportu Drogowego (ITD) na drogach krajowych DK-1 , DK-86 i DK-44 oraz wykrywania pojazdów ponadnormatywnych (pomiar między innymi nacisków osi, masy całkowitej, profilu 3D pojazdu),
· zastosowanie dynamicznej informacji parkingowej umożliwiającej wyświetlanie ilości wolnych miejsc na wskazanych parkingach drogowych – nieocenione będzie działanie systemu w codziennych podróżach do centrum miasta celem załatwienia bieżących spraw (w urzędach, obiektach użyteczności publicznej itp.) oraz podczas wydarzeń kulturalnych i sportowych, kiedy przybywający będą mieć bieżącą informację o parkingach, na których są wolne miejsca, co zapobiegnie niepotrzebnemu przemieszczaniu się po mieście w poszukiwaniu parkingu,
· integracja systemu parkingowego z istniejącymi parkingami P&R oraz parkometrami wykonanymi w ramach przedsięwzięcia „Śląska Karta Usług Publicznych,
· detekcja i rejestracja pojazdów przejeżdżających na czerwonym świetle na wybranych skrzyżowaniach,
· odcinkowy pomiar prędkości w pięciu ciągach drogowych,
· monitorowanie i sterowanie oświetleniem ulicznym,
· doświetlenie przejść dla pieszych, przejazdów rowerowych, tarcz skrzyżowań – wpływ na bezpieczeństwo, szczególnie niechronionych użytkowników dróg,
· wdrożenie systemu tablic e-papier na wybranych przystankach,
· integracja z Systemem Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP) wdrażanej przez Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego,
· wideo-monitorowanie skrzyżowań drogowych,
· udostępnienie podsystemu planowania podróży oraz informowania o aktualnych warunkach ruch poprzez internetowe platformy informacyjne i aplikacje mobilne.
Termin realizacji: do 2022
Wartość projektu: 117 412 357,23 PLN
Kwota dofinansowania ze środków Unii Europejskiej: 84 547 190,40 PLN