PRE: Planowanie, Realizacja, Eksploatacja wystaw

Informacje

Spotkanie ma na celu wzmocnienie kompetencji dotyczących przygotowania, wykonania oraz obsługi i podsumowania procesu, jakim jest produkcja wystawy.

Doświadczenie muzealne nie jest tylko „zobaczeniem wystawy”. To doświadczenie wszechstronne, gdzie poza dawką wspaniałej wiedzy przygotowanej przez kuratorów wystawy i wyjątkowymi obiektami, zwiedzający obcują z odczuwalną przestrzenią, która jest wciąż interpretowana przez mózg, nawet jeśli jest to nieuświadomione. Są bowiem miejsca, gdzie czujemy się źle, i takie, gdzie chcemy wracać.

Współczesne muzea, zarówno te skupiające międzynarodową publiczność, jak i te lokalne, są ośrodkami dialogu, generując życie i zmiany. Zaproszeniem do tej przestrzeni najczęściej jest wystawa, która może być atrakcyjna nie tylko dla rodzin z dziećmi czy seniorów, ale również dla osób z różnych przestrzeni kulturowych, osób z niepełnosprawnościami, z różną wrażliwością oraz takich, które, zamiast spotkać się przy kawie „na mieście”, będą chciały wraz z przyjaciółmi spotkać się w muzeum „na wystawie”.

Wśród tematów poruszanych podczas spotkania:

–> Od czego zacząć planowanie realizacji wystawy?
–> Jak budować harmonogram realizacji wystawy i na jakie etapy go podzielić?
–> Na co zwracać uwagę planując, realizując i użytkując wystawę?
–> Jak pracować z architektem/scenografem i eksponatem muzealnym?
–> Jakich błędów projektowych i wykonawczych unikać?
–> Jak komunikować się poprzez ekspozycję?
–> Jak angażować uczestników i uczestniczki wystawy z różnymi potrzebami?
–> Jak wychodzić poza schematy wystawiennicze?

oraz aspekty dodatkowe:

–> strefa wejścia na wystawę (intro);
–> strefa dźwięków, świateł, dotyku, multimediów;
–> strefa dzieci;
–> strefa odpoczynku zwiedzających;
–> rola edukacji w planowaniu i produkcji wystawy;
–> zwiększanie dostępności (nie tylko tej wymaganej, ale i poprawiającej komfort osób z różnymi potrzebami).

prowadzi: Aleksandra Grabowska   – specjalistka ds. produkcji wystaw, Muzeum Historii Polski w Warszawie. W latach 2005–2021 zrealizowała wykonawczo ponad 80 wystaw, z czego 11 wielkopowierzchniowych (tzn. od 800 mkw do 2 500 mkw) oraz 10 międzynarodowych. W ciągu pracy zawodowej koordynowała projekty wystawiennicze od momentu pomysłu, koncepcji, projektu przez realizację i montaż, aż po efekt końcowy tj. demontaż wystawy i ewaluację procesu. Koordynowała ponad 35 programów towarzyszących wystawom. Przez lata była członkinią zespołów przyznających dotacje na cele wystawiennicze, zwracając uwagę na rozwiązania włączające poszczególnych uczestników m.in. osoby z niepełnosprawnościami, osoby ze spektrum autyzmu, Głuchych, niewidomych, „innych” kulturowo. Zawodowo współpracuje z muzeami instytucjonalnymi, prywatnymi galeriami, projektantami, wykonawcami oraz miejskimi wydziałami kultury, dokładnie poznając, czym wystawiennictwo jest dla określonych grup. Fascynuje ją analiza relacji uczestnik–wystawa – uczestnik, który odkrywa temat oraz dany obiekt dotąd mu nieznany lub zaprezentowany poprzez formułę, która go porusza.

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Treść polityki prywatności, a także informacje o tym, w jaki sposób przetwarzamy Twoje dane osobowe w Urzędzie Miasta Tychy oraz jakie masz związane z tym prawa znajdziesz tutaj. Kontynuowanie przeglądania naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza, że akceptujesz stosowanie plików cookies.