29 czerwca 2015 14:02

Dzisiaj (29 VI) w Tychach oddano do użytku drugi wielopoziomowy parking typu "Parkuj i jedź". Ma cztery podziemne kondygnacje i pomieści ponad 320 samochodów, a Pasażerowie Szybkiej Kolei Regionalnej posiadający bilet pomarańczowy mogą zostawić na nim samochód całkowicie za darmo.

Nowy parking jest częścią systemu "Parkuj i Jedź" (ang. "Park&Ride"), co oznacza, że mogą na nim pozostawić samochody podróżni, którzy przesiadają się na pociąg.

 

- Pasażerowie Szybkiej Kolei Regionalnej, z biletem pomarańczowym przez 12 godzin parkują za darmo. Dopiero za każde kolejne rozpoczęte 12 godzin będą musieli zapłacić 5 zł. Pasażerowie innych pociągów (posiadający ważny bilet kolejowy) także będą mogli skorzystać z parkingu. Za postój zapłacą 2 zł za pierwszych 12 godzin, a za następne 5 zł. Pomyśleliśmy także o osobach, które tylko odprowadzają lub odbierają pasażera pociągu z dworca. Przez 30 minut będą one zwolnione z opłaty parkingowej - mówi Wojciech Łyko, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.

 

W mieście na tych zasadach funkcjonuje już jeden parking - naziemny. Powstał on przy dworcu PKP i działa od połowy stycznia. Ten oddany dziś do użytku mieszkańców znajduję się u zbiegu ulic Dąbrowskiego i Wyszyńskiego (rejon stacji Tychy-Lodowisko) i jest parkingiem podziemnym.

 

- To obiekt, który sięga 15 metrów w głąb gruntu, a mimo to będą mogły się tu zatrzymywać samochody napędzane gazem. To rzadkość w wypadku podziemnych parkingów. Takie rozwiązanie wymagało jednak zamontowania specjalnej detekcji LPG. W sytuacji, gdy stężenie gazu okaże się zbyt duże, system automatycznie włączy alarm i wentylację pomieszczeń. Do jego budowy zużyto aż 40 000 ton betonu. To wszystko sprawia, że parking jest wyjątkowy. Liczę, że tyszanie chętnie i często będą z nowego parkingu korzystać - mówi Andrzej Dziuba, prezydent Tychów.

 

Po obu stronach parkingu znajdują się klatki schodowe, każda wyposażona w windę. Zamontowano również tablice cyfrowe, na których wyświetlane są informacje o odjazdach najbliższych pociągów, autobusów i trolejbusów. Do każdego z czterech poziomów przypisany jest kolor tak, by podróżni szybko mogli zlokalizować swój pojazd na parkingu. Na dodatek z parkingu specjalnie wybudowanym 18-metrowym tunelem będzie można przejść bezpośrednio na peron.

 

Nowy wygląd zyskało także otoczenie parkingu - jego dach to tak naprawdę zielony deptak. W tym miejscu powstała także strefa "Bike&Ride" przeznaczona dla rowerzystów. Dla ich wygody ustawiono blisko 50 stojaków tak, by każdy chętny mógł zostawić tam swój rower zupełnie za darmo.

 

- Tychy to miasto, które pod względem liczby rowerzystów i ścieżek rowerowych wyróżnia się na tle innych miast na Śląsku. Dlatego nawet przygotowując zasady korzystania z parkingu dla samochodów nie mogliśmy o tym zapomnieć - dodaje prezydent Tychów.

 

Warta ponad 65 milionów złotych brutto budowa parkingów i otwartego w sierpniu 2014 roku dworca autobusowego przy dworcu PKP (otwarty dziś parking kosztował 39 mln, a parking przy stacji Tychy-Główne i dworzec kosztowały 26 milionów) to część szerszego zadania realizowanego razem ze Spółką Tramwaje Śląskie pod nazwą "Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą. To projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki tej inwestycji Tychy stały się pierwszym miastem na Śląsku, które uruchomiło system "Park&Ride".

 

 

 

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Treść polityki prywatności, a także informacje o tym, w jaki sposób przetwarzamy Twoje dane osobowe w Urzędzie Miasta Tychy oraz jakie masz związane z tym prawa znajdziesz tutaj. Kontynuowanie przeglądania naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza, że akceptujesz stosowanie plików cookies.