27 grudnia 2023 11:05

W czwartek 28 grudnia nastąpi przerwa w dostępie do systemu informatycznego obsługującego wydawanie dowodów osobistych, tym samym skrócą się godziny obsługi spraw dot. dowodów osobistych w Urzędzie Miasta Tychy. Ograniczenia obsługi spowodowane są wdrażaniem nowych rozwiązań technicznych umożliwiających świadczenie nowych e-usług związanych z wnioskowaniem o dowód osobisty.

Zgodnie z komunikatem Ministra Rozwoju i Technologii opublikowanym w Dzienniku Ustaw pod poz. 1385, 29 grudnia 2023 r. zostaną wdrożone rozwiązania techniczne umożliwiające świadczenie nowych e-usług związanych z wnioskowaniem o dowód osobisty.

Pojawią się 3 nowe rozwiązania:

1) Możliwość elektronicznego złożenia wniosku przez każdego obywatela bez względu na wiek, z zastrzeżeniem, że obywatel, który ukończył 12 r.ż. będzie zobowiązany w terminie do 30 dni od złożenia wniosku zgłosić się do urzędu, do którego skierował wniosek, w celu złożenia odwzorowania podpisu własnoręcznego oraz odcisków palców. Podpis będzie składany elektronicznie za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego - Signature Pad, natomiast odciski palców będą składane za pomocą już wykorzystywanych przez urzędy skanerów linii papilarnych. Jeżeli obywatel nie pojawi się w urzędzie w ww. terminie, wniosek będzie automatycznie pozostawiony bez rozpoznania przez system obsługujący wydawanie dowodów osobistych (RDO). Ważne: fotografia załączona do wniosku musi spełniać wymagania określone w ustawie o dowodach osobistych.  

2) Wniosek o wydanie dowodu osobistego będzie składany w urzędzie na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, wypełniany przez organ gminy na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę i danych pobranych z rejestru PESEL. Wnioskodawca podpisze wniosek za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego - Signature Pad. Papierowa postać wniosku czyli wydruk z RDO, będzie możliwa tylko w przypadku awarii sprzętu do składania podpisu elektronicznego.

3) Potwierdzenie odbioru dowodu będzie w postaci elektronicznej -  złożenie podpisu na formularzu odbioru dowodu osobistego będzie za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego - Signature Pad. Papierowa postać potwierdzenia czyli wydruk z RDO, będzie możliwy tylko w przypadku awarii sprzętu do składania podpisu elektronicznego.

UWAGA: Dotychczas wydane dowody osobiste zachowują ważność zgodnie z datą ważności w nich zawartą. Nie trzeba ich wymieniać.

W przypadku osób, które ze względów medycznych nie mogą złożyć podpisu,
w dowodzie osobistym w miejscu przeznaczonym na podpis, będzie umieszczona adnotacja o braku podpisu.

Przerwa w dostępie do systemu obsługującego wydawanie dowodów osobistych – Rejestr Dowodów Osobistych (RDO)

W związku z wdrożeniem zmian, Dyrektor Departamentu Spraw Obywatelskich MSWiA, działając wspólnie z Centralnym Ośrodkiem Informatyki, zawiadomił urzędy o planowanej na 28 grudnia 2023 r. przerwie w dostępie do systemu informatycznego obsługującego wydawanie dowodów osobistych.

W czwartek 28 grudnia 2023 r.:

  • przyjmowanie wniosków o wydanie dowodu osobistego w Urzędzie Miasta Tychy będzie możliwe tylko do godziny 11:30;
  • odbiór dowodu osobistego będzie możliwy do godziny 16.00;
  • złożenie wniosku drogą elektroniczną dla dziecka lub podopiecznego do 12 roku życia będzie możliwe tylko do godziny 9.00.
Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Treść polityki prywatności, a także informacje o tym, w jaki sposób przetwarzamy Twoje dane osobowe w Urzędzie Miasta Tychy oraz jakie masz związane z tym prawa znajdziesz tutaj. Kontynuowanie przeglądania naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza, że akceptujesz stosowanie plików cookies.