5 listopada 2014 8:50

Międzygminne porozumienie o organizacji transportu publicznego, w związku z przystąpieniem do niego siedmiu nowych gmin podpisano (4 XI) w Tychach. Tym samym tyskie autobusy będą woziły pasażerów także do Bierunia, Miedźnej, Imielina, Chełmu Śląskiego, Pszczyny oraz miasta i gminy Oświęcim w woj. małopolskim. Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach stanie się drugim (po Jaworznie) organizatorem transportu na Śląsku, który obsługuje dwa województwa.

Do tej pory porozumienie obejmowało 9 gmin: Bojszowy, Ornontowice, Mikołów, Orzesze, Łaziska Górne, Wyry, Lędziny, Kobiór oraz Tychy. Teraz przystąpiły do niego także: Imielin, Bieruń, Chełm Śląski, Pszczyna, Miedźna oraz gmina i miasto Oświęcim.

 

- To, że jest nas tak wielu prezydentów, burmistrzów i wójtów w jednym miejscu, mimo licznych obowiązków, świadczy o tym jak ważny dokument dziś podpisujemy. Transport publiczny jest jednym z najważniejszych elementów funkcjonowania miasta czy gminy. Mimo, że jego organizacja wymaga wiele pracy, pociąga za sobą często ogromne koszty i zwykle nie przynosi zysków, musimy inwestować i rozwijać tę formę komunikacji dla komfortu naszych mieszkańców, a także z troski o ekologię i powietrze, którym oddychamy – mówił przed podpisaniem porozumienia Andrzej Dziuba – prezydent Tychów.

 

Rozmowy dotyczące rozszerzenia porozumienia trwały od kilku miesięcy, rozpoczęto je po pojawiających się informacjach o poważnych problemach finansowych PKSiS Oświęcim. Gminy obsługiwane przez małopolskiego przewoźnika rozpoczęły poszukiwanie nowego przewoźnika – od 1 stycznia 2015 roku będzie nim PKM Tychy, a organizatorem transportu - Miejski Zarząd Komunikacji.

 

- W sumie liczba kursów zwiększy się o 128, pojawi się pięć nowych linii. Z Oświęcimia przez Bieruń do Tychów pojedziemy linią nr 686, z Imielina i Chełmu Śląskiego do Tychów pasażerów zawiezie autobus linii 54, z Bierunia przez Bojszowy do Tychów linia nr 274, do Miedźnej - 251, a do Pszczyny – 181. Liczba przystanków obsługiwanych przez MZK Tychy zwiększy się o 14% (z 1007 do 1146), a liczba tzw. wozokilometrów o 9%, z 8,6 miliona do 9,4 miliona wozokilometrów - mówi Andrzej Ochman – dyrektor MZK Tychy.

 

Porozumienie wymaga także zmian w Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej - będą potrzebne nowe autobusy i nowi kierowcy.

 

- Przygotowujemy się do tego intensywnie, szacujemy, że potrzebujemy ok. 15 pojazdów i ok. 30 nowych kierowców. Jesteśmy w trakcie przeprowadzania naborów na te wolne stanowiska, 12 osób już przyjęliśmy do pracy - mówi Andrzej Kowol – prezes PKM Tychy.

 

Według szacunków MZK Tychy, obsługa pięciu nowych linii będzie kosztowała ok. 6 milionów złotych. 1/3 tej kwoty będzie pokrywana z wpływów ze sprzedaży biletów, a pozostała część zostanie sfinansowana przez gminy, proporcjonalnie do ilości pracy przewozowej (przejechanych kilometrów).

 

Tychy stawiają na komunikację…

 

Miasto Tychy już kilka lat temu postawiło na komunikację miejską i konsekwentnie ten plan realizuje. W 2008 roku ponownie uruchomiono w Tychach nieczynne od 2000 r. połączenie kolejowe Tychy Miasto – Katowice, ale nowoczesne pociągi kontrastowały z przestarzałą, zdewastowaną infrastrukturą kolejową, dlatego miasto najpierw wydzierżawiło od PKP, a potem wyremontowało tyski dworzec. To był początek zmian. W 2012 roku oddano do użytku trzy nowe stacje przesiadkowe. To nie koniec zmian. Rozpoczęte kilkanaście miesięcy temu prace przy budowie dwóch wielopoziomowych parkingów „Park&Ride”, z których jeden stanął obok wyremontowanego dworca, a drugi przy lodowisku, czyli przy początkowym i końcowym przystanku Szybkiej Kolei Regionalnej (SKR) dobiegają końca. Oba parkingi mają być gotowe w połowie grudnia 2014 roku. Ich budowa to część większego kontraktu, który Tychy realizują wspólnie z Tramwajami Śląskimi przy udziale środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W ramach tego projektu wybudowano także nowy dworzec autobusowo-trolejbusowy. Na przystankach pojawiło się także 25 nowych wiat autobusowych, a mieszkańcy Tychów mogą podróżować bardziej komfortowo - w 2012 roku tyski PKM kupił 28 autobusów gazowych ze Szwecji wyposażonych m.in. w podgrzewaną podłogę, automatyczną skrzynię biegów, podwójne szyby, a kilka miesięcy później na tyskie ulice wyjechało w 15 nowych trolejbusów. Pod koniec sierpnia tego roku PKM w Tychach ogłosiło przetarg na 36 nowych autobusów gazowych. Zakup nowych autobusów pochłonie niemal 40 milionów złotych, większość tej kwoty, tak jak w przypadku niemal wszystkich inwestycji w rozwój transportu publicznego w Tychach zostanie sfinansowana ze środków unijnych. Nowe pojazdu przyjadą do Tychów w połowie 2015 roku.

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Treść polityki prywatności, a także informacje o tym, w jaki sposób przetwarzamy Twoje dane osobowe w Urzędzie Miasta Tychy oraz jakie masz związane z tym prawa znajdziesz tutaj. Kontynuowanie przeglądania naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza, że akceptujesz stosowanie plików cookies.