"Kup psa.. nie zostawiam!" to trzecia już tyska kampania poświęcona problemowi sprzątania psich odchodów.
Każdego dnia na trawnikach i ulicach naszego miasta psy pozostawiają kilka ton odchodów. Nieczystości mogłoby być zdecydowanie mniej, gdyby tylko właściciele czworonogów zaczęli po nich sumiennie sprzątać. Niestety, wielu z nich robić tego nie chce. Właśnie dlatego, we wrześniu ruszyła w Tychach trzecia już kampania edukacyjna dotycząca sprzątania po psach pn. "Kup psa nie zostawiam!"
PSIA INFRASTRUKTURA
W ramach kampanii Tyski Zakład Usług Komunalnych chce przypominać i w miarę swoich uprawnień pomagać właścicielom psów w wypełnianiu ich obowiązków. Od kwietnia do października każdego roku TZUK opłaca sprzątanie parków i skwerów przy pomocy specjalnych odkurzaczy. Tylko w zeszłym roku rozmieszczono 500 tys. sztuk woreczków przeznaczonych na psie odchody w dystrybutorach na administrowanych terenach. Niestety ciągle niewielu mieszkańców korzysta z dystrybutorów zgodnie z ich przeznaczeniem tj. zabiera 1 woreczek. Nagminne jest zabieranie całych pakietów. Efektem są puste dystrybutory już po 1 godz. od załadowania. Dlatego teraz TZUK planuje montaż pojemników, które będą umożliwiały wyciągnięcie wyłącznie 1 woreczka. Psie pakiety mają ułatwiać życie właścicielom czworonogów. Jednakże nic nie stoi na przeszkodzie, żeby przed wyjściem na spacer z psem wziąć z domu woreczek i użyć go do zebrania odchodów.
ZOSTAŃ AMBASADOREM AKCJI
Podczas trwania kampanii osoby, które sprzątają po swoich psach będą nagradzane przez Straż Miejską specjalnie przygotowanymi gadżetami i tym samym staną się ambasadorami miejskiej akcji. Specjalne przywieszki do smyczy, w których znajdują się woreczki będzie można również otrzymać bezpłatnie w Biurze Obsługi Klienta na parterze Urzędu Miasta Tychy.
Dużą nadzieję upatruje się w rzeszy właścicieli psów, którzy sprzątają psie kupy i dają dobry przykład. Dla nich także w mieście zaplanowano budowę wybiegu dla psów przy Parku Północnym. Inwestycja ma na celu zapewnienie miejsca swobodnej zabawy ze swoim czworonogiem w atrakcyjnym dla psów i ich właścicieli miejscu. Obecnie została podpisana umowa na projekt psiego parku.
PRZYJEMNOŚĆ I OBOWIĄZEK
Właściciele czworonogów często zapominają o tym, że ich posiadanie to nie tylko przyjemność, ale i duży obowiązek. Stąd dwuetapowy tytuł tegorocznej kampanii. Najpierw przy skwerach i w parkach pojawiły się plansze z propozycją: "Kup psa", do których dopiero po czasie doklejono drugą część kampanijnego hasła: "nie zostawiam". Jednym słowem każdy kto chce być właścicielem psa musi wziąć za niego pełną odpowiedzialność. Pamiętajmy, że b rak dbałości o naszego czworonoga może mieć konsekwencje prawne, tzn. można dostać mandat w wysokości 500 zł. Natomiast sprzątając trawnik, plac zabaw czy chodnik z przykrych niespodzianek, pozwalamy dzieciom na bezpieczną zabawę, a sąsiadom na polubienie naszego najlepszego przyjaciela.
DOTYCHCZASOWE AKCJE
Przypomnijmy, że w Tychach zrealizowano do tej pory 2 kampanie edukacyjne dotyczące sprzątania po psach przez ich właścicieli. W ramach tych kampanii zamontowano w mieście dystrybutory z woreczkami, w które wchodzą materiały pomocne w sprzątaniu po czworonogu oraz stworzono system zgłoszeniowy o zachowaniach niepożądanych (internetowa ankieta na stronie urzędu miasta oraz nr 32 776 3920 na straż miejską). Zadbano także o infrastrukturę i wybudowano psi park przy ul. Hlonda, gdzie na wybiegu znajduje się wiele ciekawych przeszkód.
Więcej o wcześniejszych akcjach na stronie SKupmy się na sprawie.