26 listopada 2021 10:33

W połowie 2018 roku Urząd Miasta Tychy jako pierwszy urząd miasta w kraju rozpoczął realizację projektu, którego celem było wprowadzenie prostego języka do pism i dokumentów, które urzędnicy kierują do mieszkańców.

Realizacja projektu wciąż trwa, do tej pory przeszkolono ponad 200 urzędników. W styczniu kolejne warsztaty dla pracowników tyskiego magistratu, a kolejnych miesiącach także dla pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Język, którym często posługują się urzędnicy zawiera słowa i zwroty, których nie używamy w życiu codziennym i są po prostu niezrozumiałe. W 2018 roku tyscy urzędnicy dostrzegli ten problem.

- Zbyt długie teksty, rozbudowane zdania, niezrozumiałe słowa, powoływanie się na szereg przepisów – to główne grzechy pism urzędniczych. Postanowiliśmy to zmienić, by nasza komunikacja z mieszkańcami była bardziej skuteczna. Pomogliśmy mieszkańcom, ale też sobie samym. Mamy mniej telefonów z pytaniami. Poprzez udzielanie dodatkowych wyjaśnień traciliśmy czas, który mogliśmy poświęcić na kolejne sprawy - mówi Aneta Luboń – Stysiak – Sekretarz Miasta Tychy.

5 czerwca 2018 roku odbył się pierwszy blok szkoleniowy pn. „Poprawna polszczyzna w korespondencji urzędowej „plain language” – wykład, ćwiczenia grupowe, ćwiczenia komputerowe”. Warsztaty prowadził dr Tomasz Piekot – językoznawca w Pracowni Polskiej Polszczyzny na Uniwersytecie Wrocławskim. Jako pierwsi w warsztatach wzięli udział pracownicy Wydziału Gospodarki Nieruchomościami. W kolejnych miesiącach odbyło się jeszcze kilka bloków szkoleniowych podczas, których urzędnicy m.in. analizowali wzory dokumentów wysyłanych do mieszkańców i wspólnie z ekspertami pracowali nad nowymi, bardziej czytelnymi wzorami pism.

W tyskim magistracie opracowano także specjalny poradnik z zasadami prostego słowa, wskazówkami, wzorami pism „przed” i „po” zmianie oraz prezentacje dotyczące zasad prostego słowa itd.

- Od podjęcia decyzji o wprowadzeniu prostego słowa w Urzędzie Miasta Tychy, byliśmy otwarci na założenia tego projektu. To proces długofalowy, który wymaga równoczesnego stosowania szeregu narzędzi i wzajemnie uzupełniających się działań m.in. w naszej pracowniczej gazetce „Urzędas” prowadzimy stałą rubrykę „Po prostu napisz!”. Przypominamy w niej o standardach prostego słowa, ogłaszamy konkursy oraz piszemy o ciekawostkach lingwistycznych – dodaje Sekretarz Miasta.

Urząd Miasta nie tylko wprowadza zmiany, ale także monitoruje, jak są one przyjmowane przez mieszkańców.

- W połowie 2019 roku rozesłaliśmy 100 ankiet do mieszkańców. 99% badanych uważa, że nasze pisma napisaliśmy zrozumiałym językiem. W 2021 roku przeprowadziliśmy ankiety także wśród urzędników – naczelników wydziału. Wynika z nich, że wprowadzenie prostego słowa w naszym urzędzie było dobrą decyzją – podkreśla Aneta Luboń – Stysiak.

Kolejne warsztaty zaplanowane są na 10 stycznia 2022 roku.

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Treść polityki prywatności, a także informacje o tym, w jaki sposób przetwarzamy Twoje dane osobowe w Urzędzie Miasta Tychy oraz jakie masz związane z tym prawa znajdziesz tutaj. Kontynuowanie przeglądania naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza, że akceptujesz stosowanie plików cookies.