2 listopada 2021 8:55

W Tychach powstają stacje ważenia pojazdów w ruchu. Stacje te są częścią Inteligentnego Systemu Zarządzania i Sterowania Ruchem. Łącznie na mieście zabudowanych będzie 5 takich stacji - w trzech lokalizacjach już trwają prace, a w listopadzie rozpoczną się na dwóch kolejnych.

Docelowo Inteligentny System Zarządzania i Sterowania Ruchem (w skrócie ITS), usprawni komunikację w mieście, poprawi bezpieczeństwo, a także da możliwość bezpośredniego sterowania ruchem. Oprócz szeregu rozwiązań teleinformatycznych, jakie będą składały się na system, ITS wprowadza także nowe rozwiązania drogowe. Jednym z nich są stacje ważenia pojazdów w ruchu, czyli tak zwane WIMy.

- Stacje te umożliwią pomiar bez konieczności zatrzymywania się czy redukcji prędkości samochodów - mówi Arkadiusz Bąk, z-ca dyrektora MZUiM ds. realizacji inwestycji. - Dzięki temu cały proces ważenia zostanie znacznie usprawniony. To ważne, ponieważ samochody przeciążone, które nielegalnie wjeżdżają do miasta, to główny powód degradacji dróg.

Będą zmiany organizacji ruchu

Łącznie na mieście zabudowanych będzie 5 takich stacji - w trzech lokalizacjach już trwają prace, a w listopadzie rozpoczną się na dwóch kolejnych. To oznacza, zmiany w organizacji ruchu.

Od 3 listopada na ul. Beskidzkiej (DK-1) w rejonie granicy miasta z Kobiórem zostanie wyłączony około 150-metrowy odcinek pasa szybkiego ruchu. Co ważne, wyłączenie to nie będzie miało wpływu na relacje na węźle Beskidzka-Sikorskiego.

Kilka dni później, bowiem 8 listopada, podobne zawężenie będzie miało miejsce na ul. Turyńskiej (DK-44) w rejonie granicy Tychów z Bieruniem. Chodzi o około 250-metrowy odcinek w kierunku na Mikołów.

Rozplanowane zadania

Ponadto w trakcie budowy są: stacja w rejonie węzła drogowego DK86 z Boya-Żeleńskiego, a także ta, jaka powstanie na DK-44 w rejonie granicy Tychów z Mikołowem oraz kolejna na S-1.

Prace zaplanowano tak, żeby zminimalizować utrudnienia w ruchu, a także z uwzględnieniem nadchodzącego sezonu zimowego.

- Nie rozkopujemy całego placu budowy, a jedynie te fragmenty, które jesteśmy w stanie przebudować przed zimą - wyjaśnia Agnieszka Kijas, rzeczniczka MZUiM - Przykładowo, aktualnie kończymy zakres robót drogowych na stacji na DK86, a do prac konstrukcyjnych wrócimy na wiosnę.

Korzyści, jakie niesie ze sobą ITS, zobaczymy dopiero po uruchomieniu i kalibracji systemu, co ma mieć miejsce w II połowie 2022 roku. Całkowity koszt zadania to około 118 mln zł z czego blisko 85% procent stanowi dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, z puli na tzw. niskoemisyjny transport miejski. Środki te zostały ujęte w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego.

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Treść polityki prywatności, a także informacje o tym, w jaki sposób przetwarzamy Twoje dane osobowe w Urzędzie Miasta Tychy oraz jakie masz związane z tym prawa znajdziesz tutaj. Kontynuowanie przeglądania naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza, że akceptujesz stosowanie plików cookies.