13 kwietnia 2021 8:38

Mniej zdarzeń drogowych przy jednoczesnym dużym wzroście liczby samochodów. Tak prezentuje się miniony rok na tyskich drogach. Inżynierowie z MZUiM przygotowali szczegółowy raport bezpieczeństwa.

By było bezpieczniej

Urzędnicy, wspólnie z policją, przeanalizowali wszystkie kolizje i wypadki z 2020 roku oraz ich przyczyny. Na tej podstawie, inżynierowie ruchu z Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach przygotowali szczegółowy raport bezpieczeństwa.

- Dzięki takiej analizie widzimy, jakie miejsca są najbardziej niebezpieczne. Badamy czynniki, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo pieszych i kierowców, a co najważniejsze, w oparciu o te dane podejmujemy decyzje dotyczące poprawy bezpieczeństwa   na drogach w mieście  – mówi Artur Kruczek, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.

Cały dokument liczy ponad 80 stron i służy nie tylko do analizy bieżącej sytuacji. To bardzo bogaty materiał, który pozwala zestawić dane i porównać jak na przestrzeni lat zmienił się poziom bezpieczeństwa ruchu w naszym mieście.

- W ciągu ostatnich 20 lat liczba samochodów zarejestrowanych w Tychach wzrosła aż dwukrotnie. W 2001 roku było ich około 50 tysięcy, a na koniec 2020 blisko 109 tysiące - wyjaśnia A. Kruczek - Co ciekawe, pomimo wzrostu ruchu obserwujemy znaczny spadek liczby zdarzeń drogowych: o 20% w stosunku do roku 2019. To bardzo dobra wiadomość, ponieważ oznacza, że na tyskich drogach jest znacznie bezpieczniej.

W 2020 roku liczba zdarzeń drogowych spadła względem 2019 roku z poziomu 1607 do 1290 (w tym 1240 kolizji i 50 wypadków). Jeżeli chodzi o najgorsze w skutkach wypadki śmiertelne to ich liczba zmalała z 6 do 4.

Jak przyznają urzędnicy, miniony rok na tyskich drogach był wyjątkowy.

- Pandemia koronawirusa przyczyniła się do znaczącego zmniejszenia liczby uczestników ruchu drogowego, a nie od dziś wiadomo, że im niższe natężenie ruchu, tym wyższa prędkość, która jest najczęstszą przyczyną wypadków – dodaje dyrektor Kruczek.

Puste drogi zachęcają kierowców do przekraczania prędkości, skutkiem czego w statystykach odnotowano nieznaczny wzrost liczby rannych (z 42 do 46) oraz wypadków z udziałem pieszych (z 16 do 23).

Ochrona pieszego

- W ostatnich latach nasze działania koncentrowały się przede wszystkim na ochronie pieszego. To szczególny uczestnik ruchu, który w starciu z samochodem ma najmniejsze szanse - mówi  Piotr Tarach, główny inżynier ruchu w Miejskim Zarządzie Ulic i Mostów w Tychach.    

Z myślą o pieszych w mieście wybudowano azyle drogowe. Stanowią one bufor, dzięki któremu można przejść przez ulicę "na dwa razy". Ponadto uspakajają ruch w rejonie przejścia i uniemożliwiają wyprzedzanie bezpośrednio przed przejściem oraz inne niebezpieczne sytuacje na drodze. Kolejnym dobrym rozwiązaniem  jest oświetlenie wertykalne. 

Oświetlenia wertykalne są bardzo nowoczesną formą doświetlenia tarcz przejść dla pieszych. Tego typu rozwiązania powodują, że zarówno samo przejście jak i strefa oczekiwania pieszego są lepiej widoczne. Chodzi o uzyskanie odpowiedniego kontrastu między sylwetką pieszego, a tłem czyli najczęściej jezdnią. Osoby ubrane w jasne jak i ciemne ubrania są przy tego typu oświetleniu doskonale widoczne – tłumaczy P. Tarach.

Gromadzenie i analizowanie danych o zdarzeniach drogowych ma pomóc wskazać obszary, które wymagają zmian i konkretnego działania. W planach na ten rok jest m.in. budowa kolejnych wysp azylowych (na ulicach Bocznej, Bibliotecznej, Mikołowskiej, Cienistej), wyniesionych przejść dla pieszych i progów zwalniających. W ramach realizowanych inwestycji oraz bieżących remontów zostanie poprawiona zarówno istniejąca infrastruktura rowerowa jak i wybudowane będą nowe drogi rowerowe, mi.in wzdłuż ul. Edukacji, Budowlanych, Piłsudskiego, Bielskiej oraz Grota Roweckiego.

Największe nasze siły będziemy kłaść na ochronę pieszych i rowerzystów, czyli najbardziej narażonych uczestników ruchu. Nadal będziemy prowadzić politykę polegającą na uspokojeniu ruchu na głównych ciągach komunikacyjnych, budować azyle dla pieszych i drobniejsze rzeczy poprawiające widoczność w osiedlach, w rejonie skrzyżowań, wyjazdów z dróg czy z przejść dla pieszych. Wdrażany obecnie system ITS zakłada również priorytetowanie pojazdów komunikacji zbiorowej – wymienia A. Kruczek. 

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Treść polityki prywatności, a także informacje o tym, w jaki sposób przetwarzamy Twoje dane osobowe w Urzędzie Miasta Tychy oraz jakie masz związane z tym prawa znajdziesz tutaj. Kontynuowanie przeglądania naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza, że akceptujesz stosowanie plików cookies.