Informacje dla przedsiębiorców.
Sprawy dotyczące:
otwarcia działalności gospodarczej,
zgłoszenia zmian we wpisie,
zawieszenia i wznowienia działalności gospodarczej,
wykreślenia działalności gospodarczej z CEIDG,
udzielenia informacji o przedsiębiorcach z gminnej ewidencji działalności gospodarczej istniejącej przed CEIDG, którzy zakończyli swoją działalność przed
1 lipca 2011 r.,
Można załatwić bezpośrednio w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Miasta Tychy, stanowisko nr 5.
W innych sprawach załatwianych przez Wydział Ewidencji Działalności Gospodarczej, prosimy o kontakt telefoniczny lub e-mailowy: dzialalnosc@umtychy.pl , tel. 32 776 31 03, 32 776 31 04 (zezwolenia na sprzedaż alkoholu) lub 776 31 05.
WNIOSEK CEIDG-1 MOŻNA ZŁOŻYĆ:
w UM Tychy (stanowisko nr 5 w Biurze Obsługi Klienta)
W razie wątpliwości przy wypełnianiu wniosku on-line, można skontaktować się z infolinią Ministerstwa Rozwoju: 801 055 088 (w dni robocze od godz. 7-17).
Wnioski on-line dotyczące rozpoczęcia, zmiany, zawieszenia, wznowienia i wykreślenia działalności gospodarczej, należy wypełnić na stronie internetowej CEIDG i potwierdzić profilem zaufanym lub podpisem elektronicznym.
Przedsiębiorcy, którzy nie posiadają profilu zaufanego mają możliwość jego potwierdzenia:
- korzystając z bankowości elektronicznej. Informacje wraz z listą banków, które świadczą taką, usługę dostępne są na stronie: www.pz.gov.pl
- poprzez platformę Envelo za pośrednictwem punktu pocztowego.
- w siedzibie tyskiego ZUS
- w UM Tychy w Wydziale Dowodów Osobistych : tel. 32 776 35 14, stanowisko nr 8 w Biurze Obsługi Klienta.
To bardzo trudny czas dla nas wszystkich – mieszkańców, samorządowców, właścicieli firm czy podmiotów gospodarczych działający w mieście. Nie mamy wątpliwości, że to co się dzieje odbije się na sytuacji gospodarczej i ekonomicznej, dlatego Andrzej Dziuba – prezydent Tychów, nie czekając na zmianę legislacji ani na pakiet centralny, podjął decyzję o wprowadzeniu rozwiązań, które mają pomóc utrzymać się na rynku lokalnym przedsiębiorcom poszkodowanym przez pandemię koronwirusa.
W urzędzie miasta szukano rozwiązań, które pomogą przede wszystkim tym, którzy stracili możliwość uzyskiwania dochodu, z przyczyn, na które nie mieli wpływu. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z 13 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego, mają zakaz prowadzenia działalności gospodarczej.
Dlatego przedsiębiorcy prowadzący działalność ujętą w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2020 r.:
lub inne podmioty prowadzące działalność, które zostały dotknięte konsekwencjami epidemii, mogą ubiegać się o:
Dla przedsiębiorców wynajmujących gminne lokale, niewymienionych w rozporządzeniu, których obroty spadły o 50% nastąpi obniżenie wysokości czynszu o conajmniej 50%, a dla tych, którzy zawiesili w tym okresie prowadzenie działalności gospodarczej, wysokość czynszu ulega obniżeniu o 30%.
[Przez spadek obrotów gospodarczych rozumie się zmniejszenie sprzedaży towarów lub usług, w ujęciu ilościowym lub wartościowym obliczone jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych, przypadających w okresie po dniu 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku o przyznanie dofinansowania, w porównaniu do łącznych obrotów
w ciągu dowolnie wskazanych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych roku poprzedniego; za miesiąc uważa się także 30 kolejno po sobie następujących dni kalendarzowych, w przypadku gdy dwumiesięczny okres porównawczy rozpoczyna się w trakcie miesiąca kalendarzowego, to jest w dniu innym niż pierwszy dzień danego miesiąca kalendarzowego.]
W przypadku żłobków, przedszkoli i szkół rozpatrywanie wniosków odbędzie się w trybie indywidualnym.
Każdy przedsiębiorca będzie musiał złożyć wniosek bezpośrednio do jednostki, z którą została zawarta umowa.
Wniosek, będzie dostępny do pobrania na stronie www.umtychy.pl. W urzędzie miasta będzie go można złożyć w formie elektronicznej poprzez skrzynkę podawczą EPUAP, drogą mailową: dzialalnosc@umtychy.pl, pocztą na adres: Wydział Ewidencji Działalności Gospodarczej, Urząd Miasta Tychy Aleja Niepodległości 49, 43-100 Tychy albo bezpośrednio do skrzynki znajdującej się przed głównym wejściem do Urzędu Miasta. Wszelkie pytania na temat pomocy można uzyskać w wydziale Ewidencji Działalności Gospodarczej: (32) 776 31 05.
Żeby uzyskać ulgę, przedsiębiorca powinien złożyć wniosek z podstawowymi dokumentami:
Każdy wniosek będzie rozpatrywany indywidualnie.
Wnioski można składać w formie:
- wsparcie przedsiębiorstw, które będą zatrudniać osoby zarejestrowane jako bezrobotne. Pracodawcy będą mogli otrzymać wyższą niż dotychczas refundację części wynagrodzenia za prace interwencyjne.
- Jednorazowa wypłata premii dla pracodawców, którzy bezpośrednio po zakończeniu prac interwencyjnych trwających co najmniej 6 miesięcy zatrudniali bezrobotnego przez okres dalszych 6 miesięcy - w wysokości nie wyższej niż 150% przeciętnego wynagrodzenia (ok. 7 800 zł),
- Pomoc przedsiębiorstwom, które zobowiązane są do spłaty ratalnej zobowiązań wobec PUP Tychy - odroczenie terminu spłat należności na podstawie złożonego wniosku.
- Zdajemy sobie sprawę, że przedstawione powyżej propozycje nie rozwiążą wszystkich problemów przedsiębiorców, ale liczę, że pomogą im przetrwać ten trudny okres i stanąć na nogi. To co oferujemy to bardzo dużo jak na możliwości miasta, mam ogromną nadzieję, że dla wielu przedsiębiorców w naszym mieście okażą się bardzo pomocne – mówi Andrzej Dziuba, prezydent Tychów.
Z uwagą śledzimy także propozycje władzy centralnej oraz zgłaszamy rządowi postulaty samorządów m.in. za pośrednictwem Związku Miast Polskich, oczekując jak najszybciej ich wdrożenia.
Ochrona zatrudnienia, zmniejszenie obciążeń i zachowanie płynności finansowej w firmach, to główne cele wchodzącego w życie pakietu ustaw, składającego się na Tarczę antykryzysową.
Serwis internetowy - tarcza antykryzysowa
Źródło: Ministerstwo Rozwoju
BIEŻĄCE KOMUNIKATY DLA PRZEDSIĘBIORCÓW MOŻNA ZNALEŹĆ:
JAK PRACUJĄ MIEJSKIE INSTYTUCJE DLA PRZEDSIĘBIORCÓW:
Okręgowa Izba Przemysłowo-Handlowa w Tychach
ul. Grota-Roweckiego 42
Czynne: od poniedziałku do piątku – godz. 8-16
Można kontaktować się osobiście, telefonicznie: 32 327 72 77, 32 327 73 77 lub mailowo: izba@izba.tychy.pl
Cech Rzemiosł i Przedsiębiorczości w Tychach
ul. Damrota 66
Czynne: od poniedziałku do piątku – godz. 8.30-15.30
Można kontaktować się osobiście, telefonicznie 32 227 39 63, 729 912 552 ,
mailowo: biuro@cech.tychy.pl .
Podstrefa Tyska Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej
ul. Fabryczna 2
Czynne: od poniedziałki do piątku - godz. 8-16, tel. 32 217 50 42
Osoby pierwszego kontaktu do obsługi inwestora: Dominika Czernow
kom.: 694 463 943
e-mail: d.czernow@ksse.com.pl
Tomasz Noga
kom.: 798 892 120
e-mail: tnoga@ksse.com.pl
Powiatowy Urząd Pracy w Tychach
ul. Budowlanych 59
Powiatowy Urząd Pracy w Tychach prowadzi obsługę za pośrednictwem usług elektronicznych (www.pracagov.pl), telefonicznie, listownie lub mailowo ( e-mail: poczta@pup.tychy.pl ).
Pisma, wnioski, zapytania można wrzucać do skrzynki podawczej znajdującej sie w siedzibie urzędu na parterze. Osobisty kontakt możliwy jest w sprawach pilnych po uprzednim telefonicznym lub e-mailowym umówieniu się z pracownikiem urzędu. We wszelkich pismach kierowanych do urzędu pracownicy proszą o podawanie telefonu kontaktowego w celu łatwiejszej i szybkiej komunikacji.
AKTUALNA LISTA KONTAKTÓW
REJESTRACJA OSÓB BEZROBOTNYCH
• tel. 32 781 58 73
• tel. 32 781 58 61
• tel. 698 609 164
• tel. 600 932 034
• e-mail: gozdek@pup.tychy.pl
ZATRUDNIANIE CUDZOZIMECÓW I OFERTY PRACY
• tel. 32 781 58 69
• tel. 32 781 58 67
• e-mail: cudzoziemcy@pup.tychy.pl
• e-mail: oferty@pup.tychy.pl
POZOSTAŁE SPRAWY
• tel. 32 781 58 76
• tel. 32 781 58 66
• fax 32 781 58 60
• e-mail: kancelaria@pup.tychy.pl
• e-mail: poczta@pup.tychy.pl
TARCZA ANTYKRYZYSOWA - POZOSTAŁE INSTRUMENTY COVID
• tel. 698 609 168
• tel. 32 781 58 68
• e-mail: tarcza.covid@pup.tychy.pl
TARCZA ANTYKRYZYSOWA - POŻYCZKI COVID
• tel. 698 609 167
• tel. 698 609 170
• e-mail: tarcza.covid@pup.tychy.pl
Urząd Skarbowy w Tychach
Al. Niepodległości 60
Sprawy można załatwiać przez e-usługi, telefonicznie, lub mailowo. Możliwa jest wizyta w urzędzie skarbowym przez 5 dni w tygodniu:
Poniedziałek 7:30 - 18:00
Wtorek - Piątek 7:30 - 14:30.
Podania można składać za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej organu w portalu ePuap (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym), a także za pomocą portalu podatkowego.
Przy drzwiach do urzędu oraz w holu, ustawiono skrzynki.
Ważne telefony:
centralna: 32 325 11 00
PIT – 665 202 951, 32 325 12 13
VAT – (32) 325 11 86, (32) 325 12 12
CIT – 516 230 649
spadki/darowizny – 325 11 12, (32) 325 11 29
rejestracja podatników – (32) 325 12 06
egzekucja administracyjna – (32) 325 11 41, (32) 325 11 39
rachunkowość podatkowa – (32) 325 12 27, (32) 325 12 33
komórka wierzycielska – upomnienia – (32) 325 11 47, 668 230 252
ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych – (32) 325 11 89, 668 230 252
zaświadczenia – (32) 325 11 01
sprawy karne skarbowe – (32) 325 11 37
Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Tychach
ul. de Gaulle’a 16
Czynne: poniedziałek od godz. 8-18.
Wtorek-piątek od godz. 8-15.
ZUS zachęca do założenia profilu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS i korzystania z usług elektronicznych . W ZUS przygotowano wyodrębnioną strefę, gdzie można złożyć wniosek bez kontaktu z pracownikami, w przedsionku jest skrzynka , w której do godz. 17 można składać dokumenty.
Wnioski można złożyć bez wychodzenia z domu za pośrednictwem platformy PUE ZUS lub wysłać pocztą.
Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS (tel. 22 560 16 00 ) uruchomiło specjalne linie tematyczne dla osób, które potrzebują informacji na temat:
zasiłku opiekuńczego i świadczenia z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji - po uzyskaniu połączenia z infolinią ZUS – na klawiaturze numerycznej telefonu należy wybrać 0 – połączenie z konsultantem, a następnie 9 - zasiłek opiekuńczy i świadczenia z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji.
ulgi i umorzenia oraz zawieszenia działalności - po uzyskaniu połączenia z infolinią ZUS – na klawiaturze numerycznej telefonu należy wybrać 0 – połączenie z konsultantem, a następnie 7 - ulgi i umorzenia oraz zawieszenie działalności.
w innych sprawach - tak jak dotychczas – po wybraniu 0 (połączenie z konsultantem), należy wybrać odpowiedni temat rozmowy:
1 - Pomoc techniczna i obsługa e-ZLA,
2 - Renty i emerytury,
3 – Zasiłki,
4 - Informacje dla ubezpieczonych,
5 - Informacje dla płatników.
Konsultanci COT są dostępni od pon. - pt. od godz. 7-18.
ZUS uruchomił trzy infolinie:
Dzwoniąc pod numer 22 290 87 01 każdy może uzyskać informacje na temat świadczeń przysługujących z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji, a także dotyczące zasiłków opiekuńczych na czas opieki nad dzieckiem w związku z zamknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły.
Drugi uruchomiony NUMER 22 290 87 02, TO KOMPLEKSOWA OBSŁUGA W SPRAWIE WSPARCIA DLA PRZEDSIĘBIORCÓW.
A dzwoniąc na 22 290 87 03 można zapytać nt. odwołanych badań lekarskich i rehabilitacji.
Dodatkowe infolinie są dostępne od poniedziałku do piątku w godzinach 7-18.
SPRAWDŹ CZY OGRANICZENIA DZIAŁALNOŚCI DOTYCZĄ TWOJEJ FIRMY?
Od soboty 24 października 2020 r., zasady ze strefy czerwonej zostają rozciągnięte na całą Polskę.
Od 24 października cała Polska znajdzie się w strefie czerwonej. Rząd wprowadza nowe obostrzenia w funkcjonowaniu. Oznacza to między innymi naukę zdalną dla klas IV-VIII w szkołach podstawowych, zamknięcie lokali gastronomicznych.
Od 24 października gastronomia może świadczyć usługi jedynie na wynos. Przypominamy o bazie obiektów gastronomicznych w Tychach.
9 lutego 2021 r. rozpoczyna się nabór wniosków w projekcie „Usługi rozwojowe dla śląskich firm II”.
Czy wiesz, że prowadząc firmę możesz obniżyć swoje podatki dzięki ulgom podatkowym? To, czy możesz skorzystać z ulg, zależy od formy opodatkowania twojej działalności gospodarczej.
Możliwość korzystania z hoteli, stoków narciarskich, a także kin i teatrów w ścisłym reżimie sanitarnym - to najważniejsze zasady, jakie będą obowiązywać już od 12 lutego 2021 r. na terenie całego kraju.
Dziś (5 lutego) ogłoszono zmiany w obostrzeniach w związku z pandemią koronawirusa. Od 12 lutego (warunkowo na 2 tygodnie) nastąpi otwarcie między innymi hoteli, teatrów, kin, basenów czy stoków narciarskich.