16 lipca 2015, 8:53:28

Tychy to nie tylko miasto – to również statek wodowany 27 września 1986 r. Jego matką chrzestną była Halina Koterba – nauczycielka, pracownik Urzędu Miasta Tychy. Następnego dnia po uroczystym podniesieniu bandery, które miało miejsce 15 stycznia 1988 r., okręt wypłynął w pierwszą podróż na linii śródziemnomorskiej dowodzony przez kpt. Mirosława Proskurnickiego. W marcu 1992 r. został wyczarterowany na 10 miesięcy francuskiemu armatorowi CMA do obsługi linii Damietta – Aleksandria – Lattakia i przemianowany na Ville de Lattaquie. Po zakończeniu czarteru w styczniu 1993 r. powrócił do nazwy TYCHY. 30 kwietnia 1993 r. został wyczarterowany spółce POL-Levant. W czerwcu 1993 r. wyratował na Morzu Śródziemnym 2 osoby dryfujące w uszkodzonej łodzi motorowej, a w styczniu 1995 r. asystował statkowi ZIM ANGLA (ex polski Bolesław Rumiński) walczącemu z pożarem, także na Morzu Śródziemnym. Obłożony aresztem w Sheerness w marcu 1999 r. został trzy miesiące później sprzedany na licytacji spółce POL-Med Shipping. Powrócił do obsługi linii śródziemnomorskiej w czarterze POL-Levant. W 2003 r. przewoził sprzęt wojskowy armii brytyjskiej do Iraku w związku z działaniami wojennymi, a w 2004 r. – oddziały armii ukraińskiej. Od 2005 r. formalnym właścicielem statku jest zarejestrowana w Grecji spółka Niver Lines Shipping, a czarterującym POL-Levant. W 2006 r. POL-Levant wyczarterował do października 2011 r. statek algierskiemu armatorowi CNAN. Po zakończeniu czarteru 11 października statek powrócił do właściciela i nadal pozostaje w eksploatacji pod tą samą nazwą.

 

Więcej w publikacji: „Polskie linie oceaniczne. Album floty 1951 – 2011" Krzysztofa Adamczyka, Jerzego Drzemczewskiego i Bohdana Hurasa.

 

Nasza witryna wykorzystuje pliki cookies, m.in. w celach statystycznych. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dowiedz się w jaki sposób przetwarzamy Twoje dane osobowe w Urzędzie Miasta Tychy oraz jakie masz związane z tym prawa. WEJDŹ » ×